BMW 3-serie Sedan och Touring genomgår ett ansiktslyft. Foto: BMW AG

BMW 3-serie facelift officiell

BMW:s mångåriga guldkalv 3-serie genomgår en uppdatering för att upplevas som fräsch och aktuell i ytterligare några år framöver. Största förändringen ses på insidan.

För lite mer än tre år sedan började dagens generation av BMW 3-serie inta vägnätet. Därefter har modellen rullat på med bland annat flera andra- och tredjeplatser i Teknikens Världs tester. Nu är det dock dags för 3-serie generation G20 (G21 i kombiutförande) att föryngras på en rad punkter, vilket kan behövas med tanke på att bland annat Mercedes har släppt en helt ny generation C-klass och Volvo alldeles nyligen har uppdaterat S60 och V60.

Utseendemässigt har vi redan sett vissa av förändringarna i och med ett antal omgångar spionbilder under senaste året, bland annat dessa. Vi har då sett att strålkastarna får ny design där ”hacket” i nederkant är borta och att DRL-slingorna bäst beskrivs som om de har har vänts upp och ned. Njurarna som utgör grillen har försiktigt gjorts om och hyser bland annat vertikala dubbelribbor. Spoilern är ny och huserar ett större luftintag än tidigare, och de L-formade inläggen i de yttre regionerna är nytillkomna.

1 AV 3
Foto: BMW AG
2 AV 3
Foto: BMW AG
3 AV 3
Foto: BMW AG

Baktill har 3-serie fått ny stötfångare med bland annat ny placering av reflexglasen. Tidigare var de liggande men är numera vertikalt formgivna och placerade längst ut i ”hörnen” på stötfångaren med ett nytt inlägg i blanksvart pryder de mer centrala delarna.

Medan BMW:s formgivare och ingenjörer har gått halvt varsamt fram med utsidan har de varit desto mer framfusiga med insidan. Mycket är sig likt, men ändå inte i och med tillkomsten av en jättestor skärmyta som upptar stor del av föraren blickfång på andra sidan ratten och ovanpå mittkonsolen. Ytan, som är svagt böjd för att rikta sig framför allt mot föraren, består av två skärmar där den som leker mätarhus är 12,3 tum över diagonalen och den som utgör infotainmentsystemets grafiska gränssnitt är 14,9 tum.
Den gigantiska skärmytan har gjort att ventilationsutblåsen i mitten har fått göras om, de är snäppet lägre än tidigare och saknar dessutom den lilla skärm som var placerad mellan dem, så även knapparna för klimatregleringen som tidigare var placerade strax under ventilerna. Den typen av reglering görs numera via stora skärmen, eller med rösten.

1 AV 3
Foto: BMW AG
2 AV 3
Foto: BMW AG
3 AV 3
Foto: BMW AG

På tal om skärmar och infotainmentsystem. 3-serie facelift kommer med BMW Operating System 8 med allt vad det innebär i form av inkopplings- och uppkopplingsmöjligheter.
Letar du efter växelväljaren så kan vi ge en liten ledtråd. Titta igen... där du brukar finna den. 3-series nya växelväljare är en mycket liten sak i jämförelse med gamla ”knoppen”.

1 AV 4
Foto: BMW AG
2 AV 4
Foto: BMW AG
3 AV 4
Foto: BMW AG
4 AV 4
Foto: BMW AG

Motorerna hänger med från tidigare. Laddhybrid-sugna har att välja mellan 320e, 320e xDrive (ej sedan), 330e och 330e xDrive. Bensin-paletten är bredare med 318i, 320i, 320i xDrive, 330i, 330i xDrive och prestandaversionen M340i xDrive. Diesel-paletten är lika bred med 318d, 320d, 320d xDrive, 330d, 330d xDrive och prestandaversionen M340d xDrive.
Samtliga dieselmotorer samt bensinaren M340i xDrive är så kallade mildhybrider med 48-volts batterisystem som ska bidra till lägre förbrukning. Samtliga modellversioner är utrustade med åttastegad Steptronic-automatlåda.
Exakt vilka som blir Sverige-aktuella återstår att se, men 318-versionerna lär inte vara det.

BMW skriver att marknadslanseringen äger rum i juli. Några svenska prisuppgifter finns ännu inte, men utgående årsmodell kostar i dag från 435 000 kronor. I Tyskland är ingångspriset för uppdaterade 3-serie 460 500 kronor.