Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: BMW

BMW 5-serie facelift är här med fler laddhybrider

I dag presenterar BMW en reviderad 5-serie som kommer till handlarna i slutet av sommaren. Utseendet är sig likt men programmet är breddat. Största nyheten för Sverige är att kombiversion kommer som laddhybrid.

Designförändringarna är försiktiga. Under premiärvisningen i München presenterade designchefen på BMW, Domagoj Dukec, de viktigaste nyheterna, och presentationen var gjord i en handvändning. Strålkastarna fram, grillen och baklamporna har fått sig en översyn. Njurgrillen är bredare och högre. Enligt BMW har de nya designdragen gjort bilen modernare. Om ditt liv inte cirklar kring BMW 5-serie har du förmodligen lika svårt som vi på redaktionen att se skillnad mellan den nya och gamla versionen. Ett tips att att se noga på strålkastarna. Har de en rak underkant är det det nya modellen.

Foto: BMW

För att se de större nyheterna måste vi kliva in i bilen och slå på motorn. Alla fyr- och sexcylindriga motorer får 48 volt-system och mildhybridteknik.

Mjukvaran är också ny och med det nya ”BMW Operating System 7” styrs funktionerna via de 10,25 och 12,3 tum (tillval) stora bildskärmarna. Sedan tidigare erbjuds BMW-ägarna hjälp i det dagliga livet av ”BMW Intelligent Personal Assistent”. En assistent som påkallades via röststyrning. På den svenska marknaden har den dock hittills utgjort en blek figur eftersom svenska språket översteg dess ”intelligensnivå”. Detta är inget som förändrats på till nya 5-serien. På en direkt fråga menar Peter Henrich, produktchef på BMW, att den svenska marknaden är tillräckligt bra på engelska för att klara sig utan modersmålet. Det kan dock komma så småningom, då systemet är redo för uppdateringar via Internet (så kallade OTA-uppdateringar). Körassistansen har i alla fall förbättrats, med nya funktioner för filhållningssystemet.

Foto: BMW

Den stora nyheten är att laddhybridprogrammet kompletteras med kombimodeller och med en sexcylindrig topmodell. Uppdaterade 5-serie kommer till handlare i Europa med start redan i juli, men först i höst kommer de nya laddhybrid-modellerna med kombikaross att kunna levereras. Då kommer även den nya laddhybrid-sexan, 545e, att kunna levereras.

Räckvidden på el är för den nya kombin är 58-62 kilometer. CO2-utsläpp ligger på 43-47 gram, vilket betyder att köparna kan tillgodoräkna sig en bonus på upp till 29 300 kronor. Den som funderar på ett laddhybridköp bör inte vänta för länge. Bonussystemet kommer att få en översyn i höst, och det är möjligt att bonusen för laddhybrider kommer att minskas eller strykas helt.

Foto: BMW

Den fyrcylindriga laddhybriden 530 drivs av en bensinmotor på 184 hästkrafter och en elmotor på 109 hästkrafter. Toppmodellen i laddhybridfamiljen, den nya 545e, har en sexcylindrig mot på 286 hästkrafter och samma elmotor. Tillsammans ger de två motorerna 394 hästkrafter. Räckvidden på el är för nya 545e 54-57 kilometer.

Förutom laddhybriderna kommer 5-serien med tre diesel och tre bensinversioner och toppversionen M550i xDrive sedan med en V8 på 530 hästkrafter.

De svenska priserna för uppdaterade BMW 5-serie börjar på 436 000 kronor för instegsmodellerna 520i och 520d i sedantappning. Hela prislistan för de svenska priser som offentliggjorts hittills, ser du nedan:

Sedan:

520i – 436 000 kronor

530i – 488 000 kronor

530i xDrive – 511 000 kronor

540i xDrive – 568 000 kronor

M5 – 1 167 500 kronor

530e – 545 000 kronor

530e xDrive – 568 000 kronor

520d – 436 000 kronor

520d xDrive – 459 000 kronor

530d – 531 000 kronor

530d xDrive – 554 000 kronor

540d xDrive – 612 000 kronor

Touring:

520i – 456 900 kronor

530i – 506 900 kronor

530i xDrive – 529 900 kronor

540i xDrive – 586 900 kronor

520d – 454 900 kronor

520d xDrive – 477 900 kronor

530d – 549 900 kronor

530d xDrive – 572 900 kronor

540d xDrive – 630 900 kronor