Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW 7-serie facelift officiell med 40 procent större njurar

De läckta bilderna var korrekta, ansiktslyfta BMW 7-serie får riktigt stora njurar i grillen. Men det är inte enda nyheten hos den uppdaterade versionen av märkets lyxbil.

BMW:s flaggskepp 7-serie i nuvarande form börjar närma sig fyraårsåldern och, till skillnad från människan som gör det i vuxen ålder, är det redan dags för en ansiktsoperation. Och opererats, det har 7-serie verkligen gjort. Något människan gärna förstorar i sitt ansikte är läpparna, i ett BMW-ansikte opereras i stället njurarna (som inte kan likställas med människans njurar).

Att njurarna har blivit större rådet det ingen tvekan om. BMW menar att de har förstorat bilens ”näsborrar” med 40 procent. Njurarna har också vävts samman till en enhet genom att de båda sammankopplas av krom.

Strålkastarna har tunnats ut, det vill säga blivit lägre, och nu passar det gamla uttjatade uttrycket ”Böser Blick” än bättre. Strålkastarna har LED-lampor som standard medan laser finns som tillval.

Frontens nedre parti är helt omgjort med större nedlackade ytor och fler inslag av krom. Hela fronten har gjorts fem centimeter högre och huven har formats om med nytillkomna veck. Icke att förglömma; BMW-emblemet på huven har även det blivit större.

Kromlisterna som utgår från luftuttagen på framskärmarna och sträcker sig längs dörrarnas nederkanter har fått en mer rätvinklig profil vilket, i kombination med just luftuttagen, sägs skapa ett bättre luftflöde runt hjulhusen och karosssidorna.

Baken är även den omstöpt med ny stötfångare, som dessutom fått ett nytt krominlägg som löper runt och mellan de bredare ändrören, och framför allt slankare bakljus som är 3,5 centimeter lägre än tidigare. Mellan bakljusen, vars ljusdesign på något vis påminner om densamma på nya 3-serie, sträcker sig en kromlist, precis som tidigare men som är något tunnare. Kromlisten har fått en kompis i form av en lysdiodramp som sträcker sig över hela bakluckan och in i respektive bakljus. Ljusrampen är kopplad till DRL-ljusen.

Interiört är det inga större förändringar rent visuellt, men ratten har fått en annan layout på knapparna som dessutom har blivit fler. I mätarhuset finns den kanske tydligaste nyheten på insidan av bilen. Där finner man numera BMW Live Cockpit Professional med en 12,3 tum stor skärm som visar allt digitalt enligt samma mönster som inleddes med nya 8-serie. Mätarhusets display har sällskap av en 10,25 tum stor infotainmentskärm på instrumentbrädan som manövreras med hjälp av BMW Operating System 7.0.

Nya Nappa- och läderkombinationer samt nya dekorpaneler finns också i listan över nyheter som pryder insidan.

Storleksmässigt har det inte hänt något med 7-serie sett till bredden och höjden, men på längden har 7-serie vuxit med 2,2 centimeter till totalt 512 centimeter för standardversionen och 526 centimeter för varianten med lång hjulbas.

Motorerna till uppdaterade BMW 7-serie är flera, och tar vi hänsyn till axelavstånd och antal drivande hjulpar handlar det om totalt 14 modellversioner. ”Värstingen” är M760Li xDrive med V12:a på 585 hästkrafter, lång hjulbas, fyrhjulsdrift och en 0-100-tid på rappa 3,8 sekunder.

https://youtu.be/Z_yi8JNAJ8M

Så här ser samtliga motorspecifikationer ut i ett avskalat perspektiv:

BMW 745e (745Le)

Laddhybrid, rak bensinsexa på 3,0 liter och elmotor, bakhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-låda, 394 hk, 600 Nm, toppfart 250 km/h, 0-100 km/h på 5,2 s (5,3), 0,21 l/mil (0,22), 48 g/km (50), räckvidd på el upp till 5,8 mil (5,4).

BMW 745Le xDrive

Samma som ovan men med fyrhjulsdrift, 0-100 km/h på 5,1 s, 0,23 l/mil, 52 g/km, räckvidd på el upp till 5,4 mil.

BMW 750i xDrive (750Li xDrive)

Bensin, V8 på 4,4 liter, fyrhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-låda, 530 hk, 750 Nm, toppfart 250 km/h, 0-100 km/h på 4,0 s (4,1), 0,95 l/mil (0,95), 217 g/km (218).

BMW M760Li xDrive

Bensin, V12 på 6,6 liter, fyrhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-låda, 585 hk, 850 Nm, toppfart 250 km/h, 0-100 km/h på 3,8 s, 1,24 l/mil, 284 g/km.

BMW 730d (730Ld)

Diesel, rak sexa på 3,0 liter, bakhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-låda, 265 hk, 620 Nm, toppfart 250 km/h, 0-100 km/h på 6,1 s (6,2), 0,53 l/mil (0,53), 138 g/km (139).

BMW 730d xDrive (730Ld xDrive)

Samma som ovan men med fyrhjulsdrift, 0-100 km/h på 5,8 s (5,9), 0,55 l/mil (0,56), 143 g/km /147).

BMW 740d xDrive (740Ld xDrive)

Diesel, rak sexa på 3,0 liter, fyrhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-låda, 320 hk, 680 Nm, toppfart 250 km/h, 0-100 km/h på 5,3 s (5,4), 0,56 l/mil (0,57), 148 g/km (149).

BMW 750d xDrive (750Ld xDrive)

Diesel, rak sexa på 3,0 liter, fyrhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-låda, 400 hk, 760 Nm, toppfart 250 km/h, 0-100 km/h på 4,6 s (4,7), 0,58 l/mil (0,59), 152 g/km (155).

Några svenska prisuppgifter var vid denna artikels framställande inte offentliggjorda.