BMW börjar bygga i5 – högre efterfrågan än väntat
Nu är den igång, produktionen av BMW i5 alltså. Den anrika BMW-fabriken i Dingolfing har anpassats för elbilsproduktion och den ser ut att få mer att göra än väntat.
BMW:s senaste elbil i5 är satt i produktion. Äntligen, är det faktiskt på sin plats att säga eftersom det har pratats om i5 sedan nästan sex år. Det är den stora och anrika fabriken i Dingolfing som har fått uppdraget att sätta ihop i5 och det blir den tredje elbilen för Dingolfing efter suven iX och sedanen i7. Här byggs även bilar i modellserierna 4, 5, 6, 7 och 8. BMW uppges ha investerat omkring tio miljarder kronor för att anpassa Dingolfing-fabriken för elbilsproduktion.
Medan efterfrågan på BMW:s elbilar i Kina har minskat har efterfrågan ökat i Europa, uppger BMW:s produktionschef Milan Nedeljkovic för Automotive News Europe.
– Vi förväntade oss i början av året att orderingången i Europa skulle minska, men det utvecklades på motsatt sätt, säger Milan Nedeljkovic till Automotive News Europe.
BMW spår att omkring 15 procent av försäljningen kommer att bestå av helelektriska bilar i år och innan 2030 ska andelen vara över 50 procent. Nybilsförsäljningen i Sverige har stannat av rejält, men i Europa går marknaden starkt med en ökning på hela 55 procent i juli jämfört med samma månad i fjol och elbilar sålde för första gången i större antal än dieselbilar i Europa. För BMW ökar efterfrågan på elbilar medan nyregistreringar av bilar med förbränningsmotorer är oförändrad.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se