BMW-chefen Domagoj Dukec försvarar BMW:s designval. Foto: BMW AG

BMW-bossen försvarar njurgrillen: ”Är vad kunderna vill ha”

BMW:s designchef Domagoj Dukec har bemött den kritik som riktats mot företagets mer vågade stiluttryck. 

– Våra kunder vill polarisera, säger han i en intervju med Car Magazine.

Få designdrag har varit så omtalade som de numera berömda ”BMW-njurarna”. I nya 7-serie går den stora, upplysta njurgrillen upp över huven. Exakt vad köparna vill ha, om man ska tro BMW:s designchef Domagoj Dukec som menar att 4-serie och nya 7-serie vänder sig till kunder som ”gärna vill polarisera”. 

– Förr i tiden var 4-serie endast en sportig 3-serie, men dessa kunder är annorlunda – de vill ha en mer irrationell bil, är villiga att betala mer för det emotionella uttrycket och vill verkligen göra ett statement, säger han till Car Magazine.

Dukec tillägger att två tredjedelar av alla kunder vill ha en ”elegant och harmonisk estetik” och att storsäljarna 3-serie och 5-serie därför kommer att spela mer ”safe” när det kommer till design, vilket kan ses på nytagna spionbilder på den förstnämnda modellen i polisskrud. 

”Du hatar eller älskar den”

Han får medhåll av hela BMW-gruppens designchef Adrian van Hooydonk:

– Jag anser inte att bra design måste polarisera men jag tycker att konceptet skönhet kan vara polariserande. Det kommer tillbaka till kunden, och om en typ av kund letar efter en vacker och tidlös bil så kommer vi givetvis designa den.

– Men det finns även kunder som letar efter någonting som en X6, som sannerligen är polariserade – du antingen hatar eller älskar den. Det förhållningssättet hade inte fungerat på vare sig 3-serie eller 5-serie eftersom de säljs i större volymer och du kan därför inte komma med en enda lösning, säger han.

Oavsett vad man må tycka så ljuger inte siffrorna. Med 2 213 795 bilar sålda 2021 hade BMW sitt bästa år någonsin, pandemi och komponentbrist till trots.