Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Gudrun Muschalla / BMW

BMW Charging nu i Sverige med låga laddpriser

BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.

BMW Charging ger BMW-ägarna tillgång till ett mycket stort nätverk av laddstolpar. BMW anger 160 000 laddpunkter i Europa och 450 000 i hela världen. I Sverige är 3 300 laddpunkter knutna till nätverket, bland andra Ionitys 22 ultrasnabba laddstolpar som ger upp till 350 kW. Tilläggas kan att BMW är en av ägarna bakom Ionity.

Man betalar laddningen genom att ladda ner appen eller beställa ett laddkort. Kunderna får välja mellan abonnemangen Active och Flex, samt tillägget Ionity Plus. 

Flex är gratis, men ger ingen rabatt. Priset per kWh framkommer i appen när man står vid laddstolpen. Ett gott råd är alltid att kontrollera hur mycket laddningen egentligen kostar, ibland blir man förvånad över påslagen. 

Hos Ionity är emellertid priset detsamma som hos direktkunder hos Ionity, 8,70 kronor per kWh. 

Abonnemanget Active kostar 49 kronor per månad och ger dig möjlighet att snabbladda för fast pris på 3,60 kronor per kWh. Dock kostar snabbladdning hos Ionity precis som normalt, 8,70 kronor per kWh.

TEST: Elbilar, elbilar och elbilar 

Foto: Gudrun Muschalla / BMW

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh. Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja. I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare. 

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”. Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning. Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare. Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.