BMW i Hydrogen Next – X5 som vätgasdriven bränslecellsbil
Elektrifiering i olika former kommer att behöva samsas sida vid sida i framtiden, tror BMW. Därför visar de på Frankfurtsalongen upp en vätgasdriven bränslecellsbil baserad på dagens X5.
BMW och vätgas har en ganska lång historia tillsammans. Kanske du minns 750hL från 2000 och konceptbilen H2R från 2004, men framför allt tror vi att du minns BMW Hydrogen 7 från mitten av 2000-talets första årtionde. Samtliga dessa bilar var vätgasdrivna, men vätgasen förbrändes i en modifierad bensinmotor. Exempelvis Hydrogen 7 hade kvar sin sex liter stora V12-motor. Bilen var i grunden en 760Li.
I dag är vätgasdrivna bilar mer eller mindre synonyma med bränslecellsbilar, det vill säga bilar med en stack innehållandes bränsleceller som matas med vätgas och där förenas med syre för att en kemisk process ska uppstå. Elektricitet alstras och matas till en elmotor och/eller batterier. Restprodukten är vatten.
BMW har inte gett upp den vätgasdrivna bilen, och då menar vi förstås den vätgasdrivna bränslecellsbilen. 2013 tecknade den tyska biltillverkaren ett avtal med Toyota, som är en biltillverkare som tror hårt på bränslecellstekniken, om gemensam utveckling på området och 2015 presenterades en bränslecellsdriven i8 vid namn i8 eDrive Hydrogen Fuel Cell. Den var dock inte ett resultat av samarbetet med Toyota eftersom den hade stått klar redan tre år innan visningen, det vill säga innan vanliga i8 marknadslanserades.
På årets Frankfurtsalong visar BMW upp konceptbilen i Hydrogen Next vars grund är suven X5. Den konventionella drivlinan har ersatts med en bränslecell och en växelriktare framtill, vätgastankar mellan hjulaxlarna och ett batteripack samt en elmotor baktill. BMW ger inte några detaljer om drivlinan, bara att den har sina fördelar som exempelvis inga utsläpp (annat än vatten), att energin som uppstår vid inbromsning tillvaratas, att bilen tankas full på under fyra minuter samt att räckvidden är lång.
BMW menar att framtiden inte är så enkelriktad som vissa hävdar, utan att morgondagens mobilitet består av utmaningar som måste lösas med olika drivsystem – PHEV, BEV och FCEV. Med andra ord; laddhybrider, batterielbilar och bränslecellselbilar.
https://youtu.be/0NYsgBb5ER4Målet är att under 2022 presentera nästa generation bränslecellsdrivsystem i en mindre serie bilar baserade på dagens X5. Det är här konceptbilen i Hydrogen Next kommer in i bilden, den står utställd nere i Frankfurt för att ge oss en inblick i modellen som kommer om ungefär tre år.Ytterligare tre år senare, 2025 som tidigast, ämnar BMW erbjuda bränslecellsbilar i större skala. Tidsplanen kan dock förändras beroende på vad som händer på marknaden och vad som händer rent utvecklingsmässigt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se