BMW i3 Sedan avslöjad – en elektrisk 3-serie
En elektrisk BMW 3-serie har det länge snackats om, och nu – helt plötsligt från ingenstans – får vi se i3 Sedan.
Det är kinesiska myndigheten Ministry of Industry and Information Technology of the People's Republic of China som än en gång har publicerat bilder som förmodligen inte är tänkta att visas upp för världens invånare förrän vid ett senare tillfälle. För bara en månad sedan var det nya Ford Mondeo som dök upp på myndighetens webbplats, denna gång är det en BMW 3-serie med något annorlunda utseende än vad vi är vana vid, framför allt är njurarna i fronten stängda, som på en elbil.
Och visst är det en elbil vi tittar på, det blir tydligt när vi tittar på den bakifrån. Där står inte mindre än i3, samma beteckning som den mindre elbil som BMW har sålt sedan 2013. Vad det betyder för dagens i3 återstår att se, men den ska ha ett par år kvar i livet.f
Vidare ser vi att det på bakluckan står eDrive35L där eDrive är beteckningen för eldrift och L:et är bokstaven som visar att det rör sig om extra långt avstånd mellan hjulaxlarna, något kineserna är väldigt förtjusta i hos bilar.
Allt blir ännu tydligare med lite Google Translate på myndighetens sida. Där kan vi läsa att detta är just en elbil och att den är ett resultat av samarbetet mellan BMW och kinesiska Brilliance som tillsammans har joint venture-bolaget BMW Brilliance Automotive.
BMW i3 eDrive35L mäter 487,2 centimeter på längden vilket är cirka fyra centimeter mer än en vanlig 3-serie med lång hjulbas. Det är också cirka 16 centimeter mer än en vanlig 3-serie med normalt axelavstånd, och det ungefär nio centimeter längre än vad elbilen BMW i4 är.
På bredden är den 184,6 centimeter och på höjden 148,1 centimeter. ungefär lika bred som en i4 men något högre.
Mer intressant är drivlinan som beskrivs som 250 kilowatt stark, med andra ord 340 hästkrafter. Det betyder en elmotor som driver bakhjulen, exakt samma konfiguration som i i4 eDrive40. Varför siffran 35, och inte 40, används i i3:ans beteckning är för oss okänt.
Några spännande prestandauppgifter uppges inte men sneglar vi på i4 eDrive40 ser vi att den gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och når uppemot 59 mil per laddning. Toppfarten för i3 eDrive35L skrivs ut, 180 km/h och därmed något lägre än de 190 km/h som i4 eDrive40 mäktar med.
Denna bil vi nu tittar på är högst sannolikt den bil vi såg på spionbilder i fjol. Då fångade vår fotograf en maskerad 3-serie med lång hjulbas som smög fram nästan ljudlöst.
Det är högst osannolikt att modellen hittar till andra marknader utanför den kinesiska.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se