Foto: BMW

BMW i3 slutar tillverkas – eldriven Mini tar över

BMW:s eldrivna långkörare i3 har slutligen nått vägs ände. Det sista exemplaret av i3 har tillverkats i Leipzig och snart tar en eldriven Mini över dess plats på fabriksbandet.

Lilla BMW i3 fick ett ovanligt långt liv. Omkring åtta och ett halvt år efter produktionsstarten har BMW nu tryckt på stoppknappen för fabriksbandet i Leipzig där i3 har tillverkats. Redan 2019 började BMW prata om att i3 skulle läggas ned och inte få någon uppföljare och i vintras kom beskedet att i3 ska sluta tillverkas i år.

En livscykel på 6–7 år är vanligast i bilvärlden, men i3 har stått sig bra i konkurrensen trots att modellen på senare år har varit gammal. I fjol såldes drygt 920 exemplar av i3 i Sverige, vilket gjorde att den hamnade på plats 15 bland elbilar.

BMW i3 har sålts på 74 marknader runt om i världen och totalt har drygt 250 000 exemplar rullat ut från fabriken i Leipzig. Enligt BMW gör det i3 till världens mest framgångsrika elbil i det som de kallar ”premium compact segment”. De sista tio exemplaren byggdes i ett så kallat Home Run Edition-utförande med matt grå eller röd lack, 20-tumsfälgar och panoramaglastak.

När i3 lanserades sommaren 2013 blev den banbrytande, inte bara genom sin design, sin kolfiberkonstruktion och sina smala hjul utan även för att den kunde köpas i det så kallade REX-utförandet med en bensindriven räckviddsförlängarmotor mellan bakhjulen. I3 REX såldes fram till 2019 då den strikt eldrivna versionen tog över försäljningen helt.

För fabriken i Leipzig har nästa kapitel redan börjat. Produktionen av nya elektriska komponenter, inklusive batterimoduler är igång samtidigt som man förbereder sig för produktionsstarten av nya Mini Countryman som kommer i helt eldrivet utförande nästa år. Det i sig blir en milstolpe för BMW, då Leipzig-fabriken blir den första där både Mini- och BMW-modeller ska byggas sida vid sida. I Leipzig byggs även 1-serie och 2-serie Active Tourer och Gran Coupé.