Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Wilfried Wulff

BMW i3 uppdateras igen – nu ännu längre räckvidd

BMW:s lilla elbil i3 genomgår en teknisk uppdatering för andra gången. Bland nyheterna sticker större batteri ut mest. Med 42,2 kWh går det nu att köra upp till 31 mil enligt WLTP (39,5 mil enligt NEDC).

I Paris kommer BMW inte bara att visa upp helt nya 3-serie, nya Z4, nya X5, nya 8-serie och M5 Competition utan även uppdaterade i3 och i3s.

Bland i3:s (inte s-versionen utan ett genitiv-s) nyheter märks ett sportpaket, nya färgsättningar både interiört och exteriört samt LED-strålkastare med adaptiv funktionalitet som anpassar sig till omgivning och trafik.

Men det är inte ovanstående vi ska avhandla i denna artikel, vi lägger i stället fokus på den största nyheten hos i3 modellår 2019 – batteriet.

Ett nytt batteri har tagit plats i den fyra meter korta elbilen som så sent som inför modellår 2018 uppdaterades men då utan att batterierna fick någon extra kräm. Den stora nyheten då var tillkomsten av sportversionen i3s.

Foto: Wilfried Wulff

Större batteri

Numera är bruttobatterikapaciteten 42,2 kWh med förhöjd cellkapacitet på 120 Ah. Vid batteriuppdateringen våren 2016 var motsvarande siffror 33 kWh och 94 Ah, och vid i3:s introduktion på marknaden 2013 var siffrorna 22,6 kWh och 60 Ah.

Förlängd räckvidd

Med förhöjd lagringsförmåga följer så klart också förlängd räckvidd. För att kunna göra jämförelsen över de tre batterigenerationerna börjar vi med NEDC-siffrorna som ju egentligen är inaktuella. Första generationen (22,6 kWh) kom som längst 19 mil medan andra generationen (33 kWh) nådde upp till 30 mil. Med nya batterigenerationen (42,2 kWh) nås uppemot 39,5 mil.

Tittar vi i stället på räckvidden baserat på den nya WLTP-körcykeln som speglar verklig körning på ett bättre sätt är räckvidden för det nya batteriet (42,2 kWh) upp till 31 mil och med förra batterigenerationen (33 kWh) upp till 25,5 mil. Någon WLTP-siffra finns inte för i3 med första generationens batteri (22,6 kWh), men under 15 mil skulle en sådan siffra ha legat på.

Med andra ord har inte bara batterikapaciteten över fem år näst intill fördubblats, även räckvidden är fördubblad. Detta har åstadkommits utan att batteriet har blivit större, det är alltså endast energidensiteten som har förbättrats. Däremot är det nya batteriet tyngre, dock inte med mycket. Tio kilos skillnad handlar det om.

Drivlina och i3s

Elmotorn är densamma som tidigare, det vill säga på 170 hästkrafter och 250 newtonmeter som tillåter 0-100-sprinter på 7,3 sekunder och fartökningar från 80 till 120 km/h på 5,1 sekunder. BMW i3s, det vill säga sportversionen, har fortsatt 184 hästkrafter och 270 newtonmeter vilket gör den lite kvickare. 0-100 km/h på 6,9 sekunder och 80-120 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten för i3s är också aningen högre; 160 i stället för 150 km/h.

Den extra farten hos i3s kräver av naturliga skäl lite extra energi vilket gör att i3s har kortare räckvidd än vanliga i3. 28,5 mil enligt WLTP, eller om man räknar om till NEDC – 34,5 mil.

Laddas bilen med en snabb 50-kilowatts likströmsladdare nås 80 procent av batteriets kapacitet på 42 minuter. Växelströmsladdning med elva kilowatts effekt kräver tre timmar och 12 minuter för att nå samma kapacitet (80 procent). Laddar du hemma via ett vanligt 230 V/10 A-uttag får du vänta ungefär 15 timmar.

Foto: Wilfried Wulff

i3 REX utgår

BMW i3 med räckviddsförlängande bensinmotor utgår ur sortimentet. BMW anser nämligen att i3 numera är uppe i så pass höga räckvidder att i3 REX, som den kallas, inte längre är nödvändig. Den 0,65 liter stora tvåcylindriga motorn med tillhörande nioliterstank gav 15 mils extra räckvidd.

Pris och försäljningsstart

Försäljningen av uppdaterade i3 och i3s har redan påbörjats. Produktionen kommer igång under november månad.

Priserna har justerats uppåt ganska rejält i och med förändringarna som framför allt gynnar batterierna, men även standardutrustningen. Som standard ingår numera bland annat trefasladdning vilket tidigare ingick i tillvalspaketet Comfort Edition Plus som kostade 5 600 kronor extra. Vanliga i3 kostar från 419 000 kronor, 44 000 kronor mer än tidigare.

i3s kostar från 439 000 kronor, 28 600 kronor mer än innan uppdateringen. Staten bidrar med en "rabatt" om 60 000 kronor, så inkluderas denna subvention landar frånpriserna på 359 000 kronor samt 379 000 kronor.