BMW i7 och nya 7-serie officiella
BMW 7-serie har blivit stöddigare, större och – helelektrisk i form av i7. Lansering under hösten 2022 samt under 2023.
Utvecklingstakten är hög. Det bevisas inte minst av att gamla 7-serie, som debuterade 2015, bara höll i sju år innan den nu ersätts av en helt ny 7-serie-generation.
Precis som på sista faceliften av förra 7-serie viker de stora, belysta njurarna upp över huven. Storleken imponerar. Nya 7-serie mäter 5,39 meter, vilket förmodligen gör den till en mardröm att parkera. Men fyrhjulsstyrningen underlättar.
Som en jämförelse kan nämnas att gamla 7-serie i lång-utförande mätte 5,24 meter i längd. Mercedes S-klass, som kom ny för ett par år sedan, mäter 5,18 meter i längd och 5,28 meter i lång-versionen.
Den kantiga designen ger 7-serie en egen profil som skiljer den från andra BMW-modeller, även om fronten känns igen från nyss ansiktslyfta X7. Säkerligen ett krav från den viktiga kinesiska marknaden där 40 procent av 7-serie-produktionen säljs. Kineserna vill att det ska synas ordentligt att man har råd att åka i en 7-serie.
Största nyheten i modellprogrammet är i7 xDrive60, den helt batteridrivna versionen. Det är också den som initialt kommer att introduceras i Europa och i Sverige. Bilen är beställningsbar nu, med ett pris på 1 580 000 kronor. Första leveranserna kommer att ske i november.
Batteriet i elversionen ligger platt mellan axlarna och har en kapacitet på 101,7 kWh. Det räcker för en räckvidd på 59,0-62,5 mil i WLTP-cykeln. I den tuffare amerikanska EPA-körcykeln är räckvidden 310 miles, eller 49,9 mil. Snabbladdning klaras av på 195 kW. På tio minuter ska bilen kunna laddas för 17 mil extra räckvidd – om bara effekten finns i laddstolpen. Under optimala förhållanden klarar bilen av att ladda batteriet från 10 procent till 80 procent på 34 minuter enligt BMW.
Förbrukningen enligt WLTP är 1,84-1,96 kWh per mil. Accelerationen 0-100 km/h klaras på 4,7 sekunder och toppfarten är 240 km/h.
Hemmaladdning klaras av med ombordladdare på 11 kW. Då kan man ladda från 10-100 procent på 9,5 timmar, om den egna elinstallation matchar bilens prestanda.
Under våren 2023 kommer en laddhybrid, M760i xDrive med 571 hästkrafter och 800 newtonmeter i vridmoment. Laddhybriden får en elektrisk räckvidd på 8,4 mil. Senare under 2023 kommer toppversionen i7 M70 xDrive, med över 600 elektriska hästkrafter och över 1 000 Nm i vridmoment.
I Sverige kommer bara de elektrifierade modellerna att säljas men BMW kommer att erbjuda bensin- och dieseldrivna förbränningsmotorer på andra marknader.
Invändigt känns den böjda bildskärmen igen från BMW i4 och iX. En ny typ av ljus- och funktionslist sitter på instrumentpanel och dörrar.
Men nya 7-serie blir mer än någonsin en baksäteslimousin. Hjulbasen är 321 centimeter, precis som på den gamla långversionen. Något kortversion kommer inte längre att erbjudas. BMW framhåller att baksätets vilolägen har förbättrats avsevärt. Inställningarna för dessa och annan underhållning sköts från touchpaneler i dörrsidorna bak. Tryck på rätt knapp så fälls ”BMW Theatre Screen” ned från taket, en 31 tum bred bildskärm som enligt BMW ska ge en bioupplevelse.
Lyxutrustningen är omfattande. Adaptiv luftfjädring, fyrhjulsstyrning, 4-zons klimatanläggning som styrs av en värmepump. Med tillvalet ”Heat Comfort Package” ingår värme i armstöd och dörrpaneler fram och bak, under instrumentpanelen fram, i mittarmstöd fram och i ratten. Ljudupplevelsen står Bowers & Wilkins för, med ett system med 18 högtalare och en effekt på 655 watt.
Framöver kommer 7-serie att erbjudas med autonoma köregenskaper, nivå 3, för både körning och parkering.
Exteriört kommer BMW 7-serie att erbjudas bland annat med två färger, undre delen av karossen får en egen kulör. Vidare är panoramaglastak standard. Standard är 19-tumsfälgar, med tillval på upp till 22 tum. Alla modeller kommer att byggas på fabriken i Dingolfing, Tyskland.
Tekniska data och priser
BMW i7 xDrive60
Typ: Elbil.
Drivlina: 2 elmotorer på totalt 544 hk (400 kW) och 745 Nm, fyrhjulsdrift, 2-stegad reduktionslåda.
Batteri: 101,7 kWh (netto), max laddeffekt 194 kW, ombordladdare max 11 kW.
Räckvidd: 590-625 km.
Prestanda: 0-100 km/h 4,7 sekunder, toppfart 240 km/h.
Mått: 5391 mm lång, 1950 mm bred, 1544 mm hög, 3215 mm axelavstånd, markfrigång 136 mm. Bagageutrymme 500 liter.
Tjänstevikt: 2 715 kg.
Pris: Från 1 580 000 kronor. Lansering november 2022.
BMW i7 M70 xDrive
Typ: Elbil.
Drivlina: 2 elmotorer på totalt över 600 hk (447+ kW) och över 1000 Nm, fyrhjulsdrift, 2-stegad reduktionslåda.
Batteri: Ingen uppgift.
Räckvidd: Ingen uppgift.
Prestanda: Ingen uppgift.
Mått: 5391 mm lång, 1950 mm bred, 1544 mm hög, 3215 mm axelavstånd, markfrigång ingen uppgift. Bagageutrymme ingen uppgift.
Tjänstevikt: Ingen uppgift.
Pris: Ej fastställt. Lansering senare delen av 2023.
BMW M760e xDrive
Typ: Laddhybrid.
Drivlina: Bensinmotor + elmotor på totalt 571 hk (420 kW) plus boost (40 hk) och 800 Nm, fyrhjulsdrift, 8-stegad Steptronic-automatlåda.
Räckvidd på el: 84 km.
Utsläpp (CO2): 25-28 g/km.
Prestanda: 0-100 km/h 4,7 sekunder, toppfart 240 km/h.
Mått: 5 391 mm lång, 1 950 mm bred, 154,4 mm hög, 3 215 mm axelavstånd, markfrigång ingen uppgift. Bagageutrymme ingen uppgift.
Tjänstevikt: Ingen uppgift.
Pris: Ej fastställt. Lansering sker våren 2023.
Utanför Europa lanseras fler modellversioner, exempelvis 735i, 740i samt 760i xDrive. Bland bildgallerierna nedan hittas även sistnämnda 760i.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se