BMW i8 har gått ur tiden – här är sista exemplaret
Nu är det tack och adjö. BMW:s sportbil, laddhybriden i8, har gjort sitt.
I höstas skrev vi att produktionen av BMW i8 ska läggas ned våren 2020. Så blev det inte i och med att ett virus kom i vägen. Produktionen pausades i BMW:s Lepzig-fabrik och de sista exemplaren hann aldrig byggas. Först i torsdags i förra veckan, 11 juni, hade man hunnit bygga de sista specialbeställda exemplaren. Enligt bimmertoday.de var sista i8:an att lämna produktionsbandet en roadster i kulören Portimao-blå.
BMW i8 presenterades i september 2013 och var, trots konceptbilens kaross, en coupémodell. Roadster-modellen, eller Spyder som den hette i konceptstadiet, presenterades först i november 2017. Den kraftigt kolfiber-berikade modellen började tillverkas i mars 2014, i8 Roadster först i maj 2018.
Sedan dess har ungefär 20 500 exemplar lämnat Leipzig-fabriken.
VI KÖR: BMW i8 Coupé
i8 är ingen elbil, vilket många tror, utan en laddhybrid med en trecylindrig bensinmotor på 231 hästkrafter som arbetar tillsammans med en elmotor på 143 hästkrafter (131 hk fram till våren 2018). Sammanlagt ger de 374 hästkrafter (362 hk de fyra första åren) som räcker till 0-100-sprintar på 4,4 sekunder för i8 Coupé och 4,6 sekunder för i8 Roadster. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.
VI KÖR: BMW i8 Roadster
Enligt gamla NEDC-körcykeln förbrukar coupén 0,18 liter per mil vid blandad körning medan roadstern sörplar i sig 0,21 liter per mil. Med 42 respektive 46 gram koldioxid per kilometer var i8 ensam i sitt slag att klara den gamla supermiljöbilscertifieringen (som försvann 2018).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se