BMW iX M60 officiell – värsting med 619 hästar
BMW M visar upp sin version av nya eldrivna suven iX. 619 hästkrafter, launch control och 0-100 km/h på 3,8 sekunder.
När nya BMW iX lanserades i slutet av 2021 var det många som förvånades över den nya designriktningen hos BMW. Med ”bävertandsgrill” likt 4-serie och M3 och en interiör som vi inte sett hos någon annan BMW-modell tidigare markerade den en nya era.
Strax därefter lanserades den 4-serie GranCoupé-baserade elbilen i4 och den blev den första elbilen att få M-behandlingen. Men nu är det dags för den nya suven och det är den första bilen som från grunden är avsedd för att vara just elbil som M-avdelningen sätter tänderna i.
BMW iX M60 har två elmotorer som vardera driver två hjul och totalt levererar 619 hästkrafter, 455 kW, och 1 100 newtonmeter. Siffror som gäller under kortare stunder med Sport-läge och launch control är aktiverat. Under normal körning är siffran aningen lägre med 540 hästkrafter, 397 kW, och 1 015 newtonmeter.
Nya iX M60 använder sig av samma batteri som den tidigare toppversionen av iX, xDrive50. Något som betyder att kapaciteten är 111,5 kWh. Instegsversionen xDrive40 har i stället ett batteri med 76,6 kWh. På grund av den högre effekten är räckvidden inte lika lång som 50-versionen som ska klara upp till 63 mils körning. Hos M60 tar det roliga slut efter som mest drygt 56,6 mil.
Det som särskiljer iX M60 från övriga iX-versioner är så klart M-emblem lite här och var samt blå bromsok och möjlighet att få vissa exteriöra detaljer i färgen Titanium Bronze. I övrigt ser den i princip ut som en vanlig iX-modell vilket är ovanligt för en bil med M-behandling.
Effektskillnaden mot xDrive50, 523 hästkrafter, 385 kW, är endast 17 hästkrafter i normalt körläge eller 96 om du aktiverar Sport-läge och launch control.
Lansering är planerad under sommaren och svenskt pris är inte fastställt ännu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se