Foto: BMW

BMW iX M60 officiell – värsting med 619 hästar

BMW M visar upp sin version av nya eldrivna suven iX. 619 hästkrafter, launch control och 0-100 km/h på 3,8 sekunder.

När nya BMW iX lanserades i slutet av 2021 var det många som förvånades över den nya designriktningen hos BMW. Med ”bävertandsgrill” likt 4-serie och M3 och en interiör som vi inte sett hos någon annan BMW-modell tidigare markerade den en nya era.
Strax därefter lanserades den 4-serie GranCoupé-baserade elbilen i4 och den blev den första elbilen att få M-behandlingen. Men nu är det dags för den nya suven och det är den första bilen som från grunden är avsedd för att vara just elbil som M-avdelningen sätter tänderna i.

1 AV 3
Foto: BMW
2 AV 3
Foto: BMW
3 AV 3
Foto: BMW

BMW iX M60 har två elmotorer som vardera driver två hjul och totalt levererar 619 hästkrafter, 455 kW, och 1 100 newtonmeter. Siffror som gäller under kortare stunder med Sport-läge och launch control är aktiverat. Under normal körning är siffran aningen lägre med 540 hästkrafter, 397 kW, och 1 015 newtonmeter.
Nya iX M60 använder sig av samma batteri som den tidigare toppversionen av iX, xDrive50. Något som betyder att kapaciteten är 111,5 kWh. Instegsversionen xDrive40 har i stället ett batteri med 76,6 kWh. På grund av den högre effekten är räckvidden inte lika lång som 50-versionen som ska klara upp till 63 mils körning. Hos M60 tar det roliga slut efter som mest drygt 56,6 mil.

1 AV 4
Foto: BMW
2 AV 4
Foto: BMW
3 AV 4
Foto: BMW
4 AV 4
Foto: BMW

Det som särskiljer iX M60 från övriga iX-versioner är så klart M-emblem lite här och var samt blå bromsok och möjlighet att få vissa exteriöra detaljer i färgen Titanium Bronze. I övrigt ser den i princip ut som en vanlig iX-modell vilket är ovanligt för en bil med M-behandling.
Effektskillnaden mot xDrive50, 523 hästkrafter, 385 kW, är endast 17 hästkrafter i normalt körläge eller 96 om du aktiverar Sport-läge och launch control.

Lansering är planerad under sommaren och svenskt pris är inte fastställt ännu.