BMW iX5 Hydrogen – tre snabba från provkörningen
Den är inte riktigt redo för lansering, men vi kör ändå vätgasdrivna bränslecellsbilen BMW iX5 Hydrogen. Vi ringer Jan-Erik Berggren för att höra hur det känns.
Den ser ut som en helt vanlig X5 men jag gissar att det är något nytt med bilen?
– Stämmer, BMW har tagit en X5 laddhybrid och kastat ut bränsletank och förbränningsmotor. I stället finns en bränslecell under huven och elmotorer från de nya elbilarna, i4 och det gänget. Ett litet batteri och toppeffekt på cirka 400 hästkrafter.
Läckert. När kommer den?
– BMW säger att det är en pilot och färdiga bilar på en ny plattform kan komma under andra halvan av årtiondet, alltså tidigast 2025. Du kommer 50 mil på en tank på sex kilo vätgas och en tankning går på tre till fem minuter.
Aktuell för Sverige?
– Vi ligger lite efter resten av Europa när det gäller tankställen men det pågår många investeringsprojekt och kanske vaknar någon svensk gasleverantör till. Eftersom det går att dra tungt och bilen har samma prestanda i kallt väder är det här ett bra alternativ för Sverige och för alla som inte kan köra elbil. Det finns inget pris på bilen och med vätgaspriset i macken vi använde – det skiljer mycket mellan mackar – körde vi för cirka 25 kronor per mil.
I kommande nummer av Teknikens Värld, samt här på sajten, kommer du att kunna läsa allt om BMW iX5 Hydrogen och hur den är att köra. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se