BMW utvecklar solid state-batterier
Längre räckvidd, lägre omkostnader och högre säkerhet. BMW ska satsa på solid state-batterier. En prototyp ska stå klar 2025.
BMW har sjösatt projektet Neue Klasse som dock har föga gemensamt med sin satsning från 1960-talet med samma namn. Nu satsar man, liksom andra biltillverkare, på mjukvara, elektrifiering och hållbarhet. En viktig bit rör batteriutveckling där man ska lansera solid state-teknik.
Fördelen med batteritypen är högre energidensitet som tillåter mindre enheter än dagens batterier med samma räckvidd. Det finns även säkerhetsrisker med att ett batteris anod och katod befinner sig i en vätska, som i exempelvis litiumjonbatterier. Även om det handlar om morgondagens teknik tror man i dag att kostnaden att framställa batterierna kommer att bli lägre.
BMW ska visa upp en demonstrationsbil med det nyutvecklade batteriet 2025, en serieproduktion ska vara aktuell mot slutet av årtiondet. Batterierna ska byggas i Europa.
BMW är långt ifrån ensamma att skissa på tekniken. I Japan satsas det stort även om Fisker nyligen gjort klar att man överger sitt projekt med batteritypen.
Bilden ovan visar i4, BMW:s nästa giv i elbilssegmentet, som dock får hålla tillgodo med litiumjonbatterier.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se