BMW visar ny snål fälgdesign
Novel är namnet på BMW:s nya fälg som kommer att sitta på elbilen iX3. Novel-fälgen ska minska luftmotståndet med fem procent och det ger lägre förbrukning och längre räckvidd.
BMW iX3 kommer ut på marknaden senare i år och blir en direkt konkurrent främst till Audi e-tron och Mercedes EQC. Exakt hur iX3 kommer att se ut vet vi fortfarande inte, men nu visar BMW i alla fall elbilens fälgar.
De nya fälgarna kallas Novel och beskrivs av BMW som en aluminiumfälg med aerodynamiskt designade inlägg. Novel-fälgen ser ut att skilja sig en aning från Teslas navkapsellösning. BMW stoppar in plastdetaljer i mellanrummen mellan aluminiumekrarna och allt ska sitta i nivå och ge en slät utsida. Fälgens utseende ska kunna varieras genom att inläggen får olika glans, kulör och mönster. Fälgarna kommer förutom iX3 även att hamna på iNext och i4.
BMW uppger att Novel-fälgen ska minska luftmotståndet med fem procent jämfört med en X3 med vanliga fälgar. De uppges också vara 15 procent lättare. Det här ska göra att förbrukningen för iX3 minskar med två procent i WLTP-körcykeln, vilket kan översättas till 0,04 kWh/mil. Eller en förlängning av räckvidden med en (1) mil.
LÄS MER: BMW iX3 får bakhjulsdrift och 40 mils räckvidd
Teslas så kallade Aero-fälgar uppges ge upp till tio procent lägre förbrukning, medan oberoende tester snarare har pekat mot en besparing på fyra procent. Den som är lite mer stadd i kassan kan slå till på svenska uppstartsföretaget The New Aero som har tagit fram fälgar som sägs sänka förbrukningen med tio procent. En uppsättning 19-tummare till Tesla Model 3 kostar cirka 64 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se