BMW Vision Neue Klasse presenterad
BMW visar sin nya 5-serie och elbilen i5 på bilsalongen i München, men modellen som brukar vara en världsnyhet hamnar den här gången i skuggan. För vid sidan om står Vision Neue Klasse – bilen som ska förändra BMW i grunden.
Flera tillverkare presenterar de kommande åren en ny generation elbilar. De har det gemensamt att bilens plattform utvecklats för eldrift och ett stort batteri i grunden, utan kompromisser.
BMW visar sin nya elbilsplattform på bilsalongen i München. Plattformen kallas Neue Klasse och enligt BMW är det här ett så stort steg i utvecklingen att de i praktiken hoppat över en hel generation bilar.
Och onekligen ser Neue Klasse ny ut jämfört med den nya 5-serie som står bredvid under den speciella vip-visning som BMW arrangerade dagarna före salongen.
När biltillverkare visar konceptbilar är det alltid en fråga om hur mycket som verkligen kommer i produktion. Men flera av BMW:s designers och projektledare försäkrar att det här är väldigt nära formen på en ny 3-serie Sedan. Lång hjulbas, korta överhäng och stora hjul är mer eller mindre standard på nya elbilar men BMW visar också några nyheter.
Grillen är nedtonad och betydligt mindre än vi vant oss vid. Huven är nedsänkt fram och BMW-ansiktet förstärks av LED-belysningen. Grillen tänds upp och kan användas för att välkomna oss, visa laddstatus eller blinka för att varna.
BMW-märket är inmålat och stämplat i huv och bagagelucka för att minska på antalet delar. Enligt BMW kommer belysning att ersätta krom för att visa konturer och linjer i framtiden, både på utsidan och på insidan.
Insidan
Under skalet lovat BMW 25 procent förbättrad prestanda i batteri och drivlina jämfört med tidigare, och det gäller både räckvidd, laddning och effekt. Men den stora förändringen sker på insidan där BMW byggt en helt ny förarmiljö med fyra komponenter.
1. Nedre delen av vindrutan är förvandlad till en enda stor bildskärm som är synlig för alla passagerare. Till den platsen kan du dra och släppa de appar och den information du vill ha synlig där. BMW vill använda vindrutan för att presentera information för de vill att föraren ska hålla händerna på ratten och blicken på vägen så mycket som möjligt.
2. En stor bildskärm i mittkonsolen är hjärtat i nya iDrive. Skärmen delas in i tre delar där du har information till vänster, karta och navigering till höger och klimatanläggningen i en linjal undertill.
3. En helt ny ratt har utvecklats med osynliga knappar som du använder för att styra bildskärmen i mittkonsolen.
4. Ovanför informationsraden i vindrutans underkant projiceras en stor tredimensionell head up-display.
Hela inredningen kläs i mjuka material för att du som förare och passagerare ska känna dig riktigt hemma.
Inredningen är verkligen något annat än vi sett tidigare och om tyska tillverkare av premium- och lyxbilar fått kritik för att de inte vågat tänka nytt och djärvt så är Neue Klasse ett bevis på motsatsen.
Om två år
2025 ska den första modellen som byggs på Neue Klasse-konceptet presenteras och det blir troligen en mellanstor suv. Totalt ska BMW sedan rulla ut ytterligare fem bilar på 24 månader. Den första produktionen sker i den nyrestaurerade fabriken i ungerska Debrecen. BMW ska sedan följa efter med produktion hemma i München samt i sina fabriker i Shenyang i Kina och San Luis Potosi i Mexiko från och med 2026.
Med de nya fabrikerna lovar BMW att den här generationen elbilar är 50 procent snällare mot klimatet än dagens motsvarande bilar. De nya materialen ska återvinnas till stor del och BMW siktar på att kunna bygga den helt återvinningsbara bilen i framtiden.
Superdatorer
Nyligen fick BMW tillstånd att låta sina bilar vara självkörande i hastigheter upp till 130 km/h i Tyskland. Enligt BMW beror det på att de kan bevisa en säker uppkoppling för alla bilar och att de under årens lopp samlat på sig data från 20 miljoner rullande BMW-bilar i en molntjänst. Totalt finns det fem miljoner BMW-bilar ute på vägarna som kan uppdateras över internet.
Och Neue Klasse är inte bara en studie i design. Under skalet finns fyra nyutvecklade superdatorer som har 20 gånger så stor kapacitet som de datorer som BMW använder i dagens bilar. De nya datorerna och det nya operativsystem som BMW byggt kommer också att delas med Mini och Rolls-Royce. Kraftfullare datorer betyder också att BMW byggt om hela kabeldragningen i Neue Klasse-bilarna vilket sparat både vikt och energiförluster.
BMW:s vd Oliver Zipse poängterade att Neue Klasse-projektet är BMW:s största investering i ett nytt modellprogram hittills. Men Zipse lovade också Neue Klasse ska vara ”mer BMW än någonsin”.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se