Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW X1 facelift officiell – kommer som laddhybrid

BMW:s minsta suv X1 är i nuvarande utförande fyra år gammal och det är därför dags för en uppdatering. Mest spännande är att X1 nu kommer som laddhybrid, men det blir tyvärr inte med den långa räckvidd på el som X1 laddhybrid har i Kina.

När nya BMW 1-serie presenterades för ett par dagar sedan blev bytet till framhjulsdrift den stora snackisen. När uppdaterade X1, syskonbil med 1-serie, nu presenteras bör framhjulsdriften inte få lika stort fokus. X1 har nämligen varit framhjulsdriven de senaste fyra åren, det vill säga när andra generationen dök upp under 2015, då med den så kallade UKL-plattformen som är just framhjulsdriven.

Laddhybrid

Den stora snackisen kommer sannolikt i stället handla om ett av drivlinealternativen. X1 kommer nämligen i ett laddhybridutförande – X1 xDrive25e. Modellversionen är dock inte aktuell i samband med att uppdaterade X1 marknadslanseras utan dyker upp först en bit in på nästa år. Produktionsstarten är planerad till mars 2020.

Du som har ett fräscht minne gör möjligtvis en koppling mellan X1 xDrive25e och den X1 xDrive25Le som säljs i Kina och som vi nyligen skrev om. En bra koppling, men de båda modellversionerna är inte identiska. Förutom att Kina-versionen har förlängd hjulbas har den en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor som tillsammans med en elmotor levererar 231 hästkrafter och 382 newtonmeter. Elmotorn allena kan driva bilen, enligt NEDC-körcykeln, i upp till elva mil. Så roligt ska vi inte få ha det i Europa.

BMW X1 xDrive25e i Europa har i stället en tvåliters bensinmotor på 125 hästkrafter och 220 newtonmeter som parats ihop med en elmotor på 95 hästkrafter och 165 newtonmeter. Förstnämnda driver framhjulen, sistnämnda bakhjulen.

Elmotorn får sin kraft från ett batteri med en bruttokapacitet på 9,7 kWh (mindre än Kina-versionens) och räcker till mer än fem mils körning på el. Räckviddssiffran är NEDC-korrelerad, det vill omräknad från WLTP till NEDC.

Övriga drivlinor och pris

Någon prisuppgift för laddhybriden finns ännu inte, däremot bjuder BMW Sverige på prislappar för de modellversioner som är aktuella på den svenska marknaden. Notera att exempelvis X1 sDrive16d och X1 xDrive25d inte är aktuella i Sverige.

X1 sDrive18i har en rak, trecylindrig motor på 1,5 liter som ger 140 hästkrafter och 220 newtonmeter till framhjulen. Den accelererar till 100 km/h på 9,7 sekunder och toppar 205 km/h. Förbrukningen, beroende på val av hjul och annan utrustning, ligger mellan 0,55 och 0,66 liter per mil (NEDC-korr) och utsläppet på mellan 125 och 149 gram per kilometer. Priset börjar på 315 400 kronor.

X1 xDrive20i har en rak bensinfyra på 2,0 liter som ger 192 hästkrafter och 280 newtonmeter till alla fyra hjul och gör 0-100 km/h på 7,4 sekunder medan toppfarten är 223 km/h. Förbrukningen uppges till mellan 0,63 och 0,73 liter per mil och utsläppen till mellan 143 och 166 gram per kilometer. Pris från 387 400 kronor.

Ovanstående motoralternativ finns även med automatlåda men tappar då drivningen på bakhjulen. X1 sDrive20iA heter alternativet som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder och toppar 226 km/h. Förbrukningen ligger på mellan 0,57 och 0,69 liter per mil och utsläppen på mellan 129 och 156 gram per kilometer. Priset för denna variant börjar på 367 400 kronor.

X1 sDrive18d är har en rak dieselfyra på 2,0 liter som ger kraft till framhjulen. Kraften uppges till 150 hästkrafter och 350 newtonmeter och räcker till för att få bilen att nå 100 km/h efter 9,3 sekunder. Toppfarten är 205 km/h. Förbrukningen uppges till 0,43-0,51 liter per mil och utsläppen till 113-132 gram per kilometer. På prislappen står det 335 400 kronor.

X1 xDrive18d har en motor som är identisk med ovanstående men drivningen sker i stället på alla fyra hjul. 0-100 km/h går även här på 9,3 sekunder men toppfarten är marginellt lägre med 204 km/h. Förbrukningen ligger mellan 0.48 och 0,55 liter per mil och utsläppen på mellan 125-144 gram per kilometer. Priset börjar på 355 400 kronor.

X1 xDrive20dA heter toppalternativet bland dieslarna och är både automatväxlad och fyrhjulsdriven. Den har en tvåliters dieselfyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som skickar iväg ekipaget till 100 km/h på 7,8 sekunder, toppfarten uppges vara 219 km/h. Bränsleförbrukningen ligger på mellan 0,47 och 0,56 liter per mil medan utsläppen anges vara mellan 123 och 148 gram per kilometer. Priset för denna dieselvariant börjar på 391 400 kronor.

Uppdaterat utseende

Det är fortfarande lätt att känna igen X1, förändringarna som modellen genomgått är med andra ord inte gigantiska. Tydligast ser man skillnader i fronten som har fått uppdaterade strålkastare och kanske framför allt större njurar som förenas med respektive kromsarg. Stötfångarpartiet har förändrats och blivit mer grovhugget. De tidigare runda dimljusen har flyttat ned en våning och blivit rektangulära i liggande position.

Bakljusens grundform är har BMW valt att behålla, däremot är grafiken annorlunda. I övrigt är det sig likt bakifrån sett, så när som på ”diffusordelen” som fått ett större parti lackerat i samma kulör som karossen. Ändrören har dessutom blivit grövre och är numera 70-90 millimeter i diameter.

En annan justering är emblemen. X1-emblemet var tidigare placerat ovanför höger bakljus, numera är placeringen en bra bit under vänster bakljus, längst ned på bakluckan.

Interiört är det hög igenkänningsfaktor från tidigare, men bland annat infotainmentdisplayen är ny och kan vara upp till 10,25 tum stor (6,5 tum är standard) samt tryckkänslig. Det blockbaserade gränssnittet har tagit plats i skärmen.

Produktionen av uppdaterade BMW X1 påbörjas i juli 2019.