BMW X2 blir laddhybrid med xDrive25e-beteckning
I höstas presenterade BMW suven X1 i laddhybridutförande. Nu är turen kommen till den lite sportigare varianten X2. Tekniken är densamma som i X1.
2020 ser ut att bli laddhybridernas och elbilarnas första stora år. Många nya modeller med de två drivlineteknikerna ska lanseras under året. En av alla dessa är nya laddhybriden BMW X2 xDrive25e som delar teknik med X1 xDrive25e som presenterades i september 2019.
Huvudsaklig drivkälla är en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor på 125 hästkrafter och 220 newtonmeter som driver framhjulen. Elmotorn på 95 hästkrafter (70 kW) och 165 newtonmeter tar hand om drivningen på bakhjulen. Bilen är med andra ord, precis som X1 xDrive25e, fyrhjulsdriven. Kraftöverföringen sköts via en sexstegad Steptronic-automatlåda.
LÄS OCKSÅ: Nu lönar det sig att köpa laddhybrid
Tyvärr har BMW valt att presentera alla förbruknings- och utsläppssiffror enligt den utgångna NEDC-körcykeln, det vill säga inte enligt nya WLTP-formatet. Räckvidden på el uppges därmed till upp till 5,7 mil. Vi får slå ett öga på X1-motsvarigheten som har samma räckvidd som X2 xDrive25e, den når nämligen 5,0 mil enligt WLTP.
Batteriet har en bruttokapacitet på 10,0 kWh samt en nettokapacitet (brukbar kapacitet) på 8,8 kWh. Siffrorna är något reviderade sedan X1 xDrive25e presenterades i höstas.
Förbrukningen vid blandad körning, enligt NEDC, ligger på mellan 0,19 och 0,21 liter per mil vilket ger koldioxidutsläpp på mellan 43 och 47 gram per kilometer. Siffrorna är ytterst lite lägre än för X1 xDrive25e. På motsvarande sätt är elförbrukningen även den lite lägre, den uppges till 1,37-1,42 kWh per mil.
LÄS OCKSÅ: Så lång är verkliga räckvidden hos 20 laddhybrider
0-100 km/h går på 6,8 sekunder, en tiondel snabbare än vad X1:an klarar sprinten på.
X1 xDrive25e kan utrustas med dragkrok som får dra upp till 750 kilo, den förmågan saknar X2 xDrive25e som ännu inte har fått prislapp eller lanseringsdatum.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se