Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Münchens nya lyxbil är 5,3 meter lång och elektrisk
2 AV 2
Foto: BMW / YouTube

BMW XM 50e blir ny instegsmodell

BMW XM-familjen växer så det knakar. På nätet hintar nu M-avdelningen om en instegsmodell med beteckningen 50e. Helt enkelt en laddhybrid med en mer sansad drivlina.

I går avtäckte BMW det kraftfullaste hittills med ”propeller-emblem” på huvkanten – laddhybriden XM Label Red med enorma 748 hästkrafter. Den överträffar därmed den vanliga XM-variant som presenterades i höstas, även den en laddhybrid men med ”bara” 653 hästkrafter. Den kommer dock inte att utgöra instegsalternativ speciellt länge till eftersom BMW M på YouTube hintar om en XM 50e.
I filmen, som du ser nedan, bjuds det inte på några fakta men i beskrivningen som hör till filmen står det om bensinförbrukning på mellan 0,14 och 0,15 liter per mil, elförbrukning på mellan 3,25 och 3,40 kWh per mil, koldioxidutsläpp mellan 31 och 35 gram per kilometer samt elektrisk räckvidd på mellan 7,6 och 8,4 mil.

Exakt hur drivlinan ser ut får vi alltså inte reda på, men det är lätt att misstänka att V8-motorn i de båda andra XM-versionerna är ersatt med en rak treliterssexa. Då tänker vi osökt på nya X5 xDrive50e som i vår ersätter X5 xDrive45e. Den har en sexcylindrig bensinmotor på 313 hästkrafter (230 kW) som lirar tillsammans med en elmotor på 145 kilowatt (197 hk), det vill säga samma elmotor som i de båda kraftfullare XM-versioner. Sammanlagd effekt är 489 hästkrafter eller – om man så vill – 360 kilowatt (kW).

https://youtu.be/2iz0e1LLTwU

Dock spekuleras det på nätet om att just XM 50e får mer effekt än så och i stället tar efter M760e xDrive där den raka sexan pressats upp till 381 hästkrafter (280 kW). Tillsammans med elmotorn, som är densamma på 145 kW som vi nämnt ovan, uppgår totaleffekten till 571 hästkrafter (420 kW).
Spekulationerna låter inte helt logiska då modellen i så fall borde presenteras med beteckningen XM 60e, men bilvärlden är inte alltid logiskt, allra minst modellbeteckningar.

BMW XM, som är en stor bil med drygt 5,1 meter från främre till bakre stötfångare, kostar i Sverige i dag från 1 821 000 kronor. Vi räknar med att nya instegaren XM 50e blir ett antal hundratusen kronor billigare.

BMW XM 50e finns i andra färger än skrikigt gul.BMW XM 50e finns i andra färger än skrikigt gul.BMW XM 50e finns i andra färger än skrikigt gul.
BMW XM 50e finns i andra färger än skrikigt gul. Foto: BMW

Uppdatering
BMW M har släppt lite mer fakta kring XM 50e. Där bekräftas att den sexcylindriga motorn och elmotorn tillsammans ger 475 hästkrafter (350 kW), med andra ord är den svagare än både X5 xDrive50e och M760e xDrive som nämns högre upp i artikeln.
Maxvridet uppgår till 700 newtonmeter och sprinten 0-100 km/h går på 5,1 sekunder, åtta tiondelar långsammare än XM samt 1,3 sekunder långsammare än XM Label Red.