Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW XM
BMW XM
BMW XM
BMW XM Foto: Enes Kucevic Photography / BMW

BMW XM officiell – stor laddhybrid med hög effekt

BMW M GmbH har satt ihop ett elektrifierat flaggskepp till suv med 653 hästkrafter. Om inte det är tillräckligt kommer en ännu värre variant, BMW XM Label Red, nästa sommar med hela 748 hästkrafter och massiva 1 000 newtonmeter i vridmoment.

BMW M GmbH fyller 50 år och firandet fortsätter. De har byggt sin andra egna modell, den första var klassikern M1, och i tidens anda så är förstås BMW XM elektrifierad. Under huven finns en ny 4,4 liters V8 som matas med högoktanigt bränsle, men den får assistans av elektroner via en elmotor som är inbyggd i den åttaväxlade M Steptronic-växellådan. V8 med dubbla turboaggregat utvecklar 489 hästkrafter och elmotorn bidrar med ytterligare 197 hästkrafter vilket ger en sammanlagd totaleffekt på 653 hästkrafter och massiva 800 newtonmeter i vrid som når ut till alla fyra hjulen via M xDrive-fyrhjulsdrift.

Det är en stor och tung bil så effekten kanske kan behövas. BMW XM mäter 511 centimeter på längden och 200,5 respektive 175,5 centimeter på bredden och höjden. Hjulbasen är 310,5 centimeter och markfrigången ligger på 22 centimeter. På vågen visas siffrorna 2 785 kilo men tack vare effekten fixar den sprinten 0-100 km/h på 4,3 sekunder och den toppar 250 km/h, 270 km/h ifall du beställer till M Driver's-paketet. Kör du enbart på elektroner så kan den toppa 140 km/h och räckvidden för batteriet på 25,7 kWh landar på mellan 82 och 88 kilometer enligt WLTP.

1 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
2 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
3 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
4 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
5 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
6 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
7 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
8 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
9 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
10 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
11 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
12 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
13 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
14 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
15 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW
16 AV 16
Foto: Enes Kucevic Photography / BMW

 

BMW XM kommer börja byggas i december i Spartanburg, USA, där även de högbyggda syskonen X3, X4, X5, X6 och X7 sätts ihop. Första bilarna kommer finnas tillgängliga under våren 2023 och det är lätt att förstå att det här är en bil först och främst avsedd för hemmamarknaden, USA, likväl som Kina och Mellanöstern.

Bilen har aktiv M fjädring både fram och bak vilket lär ge ett sportigt och fast intryck på vägen. Den kommer utrustad med hjul på 21 tum, 22 och 23 tum finns som tillval. Innanför fälgarna sitter det bromsskivor som kramas åt av sexkolvsok fram och flytande enkolvsok bak. För de accelerationsglada finns även funktionen launch control ifall man vill slita lite extra på det dyra gummit som pryder de stora hjulen.

1 AV 5
Foto: BMW
2 AV 5
Foto: BMW
3 AV 5
Foto: BMW
4 AV 5
Foto: BMW
5 AV 5
Foto: BMW

Den har ett par olika körlägen förutom det ordinarie fyrhjulsdrivna läget, det finns 4WD Sport och 4WD Sand där sportläget omfördelar mer kraft till bakhjulen. I Sand-läget kan man låsa diffarna utifall suget efter att köra bland sanddyner skulle uppstå, eller om man bara råkar köra fast någonstans. BMW XM är också första M-modellen som får fyrhjulsstyrning.

BMW XM kan laddas där hemma med 7,4 kW och det ska ta strax över fyra timmar att ladda batteriet fullt, vid bensinpumpen fyller du upp de 69 liter tanken rymmer något snabbare än så. Den svenska prislappen börjar på 1 821 000 kronor och det går att beställa en redan i dag.