Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

BMW:s bränslecellsbil iX5 Hydrogen i produktion

BMW iX5 Hydrogen börjar tillverkas – i test- och marknadsföringssyfte. Bränslecellstekniken passar de som behöver köra långt, menar BMW, och kan dyka upp i deras nya generation av bilar som kommer 2025.

Det har pratats om bränslecellsbilar i årtionden, men få modeller har kommit i produktion. BMW iX5 Hydrogen ställer sig nu till skaran även om under hundra exemplar ska ska sättas samman och det i marknads- och testsyfte. En utvärdering får visa om en storskalig produktion ska starta – och då innan detta årtionde är till ända. Bland annat ska bilen vintertestas i Sverige senare i år men exemplar ska också skeppas till Asien och USA.

BMW iX5 Hydrogen ska testas i Sverige senare i år. Foto: BMW Group

För ett år sedan visades bilen upp under bilsalongen i München även om konceptet som sådant presenterades redan 2019. Bilen är baserad på modellen X5 och elmotorn utvecklades ursprungligen för iX och har en effekt på 374 hästkrafter. Vätgasen lagras komprimerad till 700 bar i två tankar, tillverkade i kolfiberförstärkt plast. Det tar runt tre, fyra minuter att fylla på dem och tillsammans rymmer de nära sex kilo vätgas.

Bränslecellsbilen är en elbil men har en tank som fylls med vätgas i stället för att ha ett stort batteri som laddas med el. Räckvidden är längre än för elbilar och tankningen tar kortare tid än laddning med en elbil. Infrastrukturen för tankning av vätgas är dock inte väl utbyggd.    

En X5 på utsidan men med ny teknik under skalet. Foto: Tom Kirkpatrick / Tom Kirkpatrick/BMW AG

Själva bränslecellen kommer från Toyota, ett samarbete som inleddes 2019. Toyota hör till de som tror mest på tekniken och har sedan 2015 en bil med bränslecellsteknik i produktion, Mirai som förra året kom i en ny skepnad.

LÄS MER: Så ska Toyota sätta fart på vätgasrevolutionen 

Enligt BMW:s vd Oliver Zipse är bränslecellsbilar ett bra komplement till renodlade elbilar. Speciellt för de som behöver ta sig långa sträckor. Han uppskattar att mellan 20 och 30 procent av de som kör elbil i dag är begränsade när det kommer till räckvidd.

Oliver Zipse har tidigare i år sagt att bränslecellstekniken kan vara aktuell för tillverkarens nya generation bilar som går under namnet ”Neue Klasse”. De ska göra entré 2025. 

Testerna med BMW iX5 Hydrogen ska pågå i två år.