BMW:s bränslecellsdrivna X5 ute på test
Bilen är ett resultat av ett samarbete mellan Toyota och BWM och går under namnet BMW i Hydrogen Next.
Redan för två år sedan visade BMW upp i Hydrogen Next på Frankfurtsalongen. Den vätgasdrivna bränslecellsbilen är byggd på dagens X5 och nu fortskrider företaget med sina planer för modellen som ska komma med 374 hästkrafter (275 kW).
BMW vägtestar nu i Hydrogen Next och planerar att lansera den så snart som 2022. Syftet med testerna ska vara att finslipa bilens mjukvara då man redan ska vara nöjda med bränslecellsystemet och vätgastankarna. Man vill också se hur drivlinan uppför sig i verkliga förhållanden.
i Hydrogen Next kommer kombinera BMW:s eDrive-teknik, som redan existerar i bilar som iX3, med en vätgas- och bränslecellsteknik utvecklad ihop med Toyota. Bilen är därmed byggd på befintlig teknik och arkitektur, snarare än att man bygger en helt ny modell, vilket rimmar väl med den tänkta småskaliga produktionen.
BMW har experimenterat med vätgas- och bränslecellsteknik i årtionden men att man fortsätter utveckla och lansera nya bilar kanske överraskar något med tanke på att de batteridrivna elbilarna går så pass starkt. Frank Weber, styrelsemedlem med ansvar för utveckling, ”försvarar” dock satsningen.
– Vätgas- och bränslecellsteknik kan vara ett attraktivt alternativ för hållbara drivlinor, speciellt i större fordon. Det är därför vägtester av nära standard-bilar med en sådan drivlina är en viktig milstolpe i vår forskning och utvecklingsförsök, säger han i ett pressmeddelande.
Trots den uttalade optimismen kring tekniken är känslan att BMW inte går ”all in” på vätgasen och bränslecellerna, med tanke på att man inte planerar att producera i Hydrogen Next i några större volymer. Företaget verkar i stället mer se vätgasen som ett ”attraktivt alternativ” till batteridrivna elbilar, och det är på elbilarna som BMW kommer satsa hårdast i framtiden.
BMW i Hydrogen Next ska börja tillverkas under 2022 i, som ovan nämnt, liten skala.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se