BMW:s nya elbilar: Över 1300 hästkrafter
Flexibel batteriteknik, kortare laddtider och upp till fyra motorer och 1 360 hästkrafter. Där har ni BMW:s kommande elbilar som står på tur.
2025 blir ett avstamp för BMW:s nya elektrifierade bilar. Då kommer den första modellen ut i märkets nya serie av elbilar ut.
– Med Neue Klasse-modellerna kommer vi ta ett stort tekniskt steg, säger BMW:s utvecklingschef Frank Weber till brittiska Car Magazine.
BMW har tidigare offentliggjort att man går över till runda battericeller vilket ska ge bilarna bättre räckvidd, kortare laddtider och samtidigt vara mindre skadliga för miljön samt vara billigare att tillverka. Enligt Frank Weber möjliggör även den nya batteritekniken att det är lättare att skräddarsy batteripaketen för olika modeller. Den nya generationen elbilar, Neue Klasse kallad – en återanvändning av märkets satsning från 1962, ska spänna från bilar i storlek som dagens 1-serie upp till stora suvar typ X7. 2030 ska dessa bilar utgöra hälften av märkets globala försäljning.
Bilarna kommer att ha 800-voltsteknik och en batterikapacitet på mellan 75 och 150 kilowattimmar och som längst ta sig 100 mil på en laddning. Att ta det längre är ingen bra idé menar Frank Weber, storlek och vikt straffar sig. BMW kommer i stället fokusera på energieffektivitet, lågt luftmotstånd och lättrullande däck.
Laddmässigt ska den nya batteritekniken kapa laddtider med upp till 30 procent jämfört med dagens batteriteknik. På en minut ska man vid optimala förhållanden kunna ladda närmare fem mils körning.
Neue Klasse-bilarna kommer som både bak- och fyrhjulsdrivna, motoreffekten ska spänna från 272 till 1 360 hästkrafter (med andra upp till en megawatt – 1 MW). Bilarna kan ha upp till fyra elmotorer, vilket dock antagligen bara blir aktuellt för de kraftigare versionerna. BMW:s M-division har redan prototyper med fyra motorer rullande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se