Bollingers elbilar får nytt liv
Kantiga B1 och B2 lades på hyllan tidigare i år. Nu kan de uppmärksammade eldrivna terrängbilarna komma till skott när Bollinger får nya huvudägare.
Elektrifieringsexplosionen har gett en rad nya aktörer på marknaden varav bara några har lyckas. En som har gått på knäna är Bollinger som redan för fem år sedan visade upp terrängbilarna B1 och B2 – vagnar som fick stor uppmärksamhet för sin extrema design. 50 000 intresseanmälningar sa sig Bollinger ha fått in.
Tidigt i år meddelade man en ny kurs. Terrängbilarna lades på hyllan och i stället skulle man koncentrera sig på sin plattform för eldrivna transportbilar.
Där skulle historien om världens kanske kantigaste bilar vara till ända men icke. Mullen har nu gått in som 60-procentig ägare av Bollinger och med det kan modellerna B1 och B2 få nytt liv. Utvecklingsarbetet ska ta vid där det slutade när man fått ut lastbilen Bollinger B4 på marknaden nästa år.
Mullen är annars en elbilstillverkare med filosofi att först sälja dyra bilar och sedan billigare efter hand. Ett grepp vi känner från Tesla. Dit har man dock en väg. Mullen har två bilmodeller – i alla fall på menyn: sportbilen Dragonfly och suven Five. Den först nämnda skulle ha kommit förra året medan suven beräknas stå klar 2024.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se