Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Teknikens Värld & Shutterstock

Bonuspengarna slut – igen!

Elbilsbonusen intecknad två veckor in på nya året.

Enligt beräkningar från tjänstebilskonsulten Ynnor är de avsatta pengarna för miljöbonusbilar redan slut. De bonusberättigade bilar som säljs nu kommer inte att få någon bonus i sommar om inte riksdagen beslutar att tillföra ytterligare medel till Transportstyrelsen. Orsaken är att försäljningen av elbilar och laddhybrider är större än beräknat. 2021 var andelen laddbara bilar 45 procent av nybilsförsäljningen, och det är renodlade elbilar som har ökat mest.

Det är reglerna för bonusutbetalningen som gör att förra årets försäljning drabbar årets budget. Utbetalningen sker 6,5 månader efter bilens registrering. Miljöbonus-bilar som såldes efter 15 juni 2021 får pengarna efter årsskiftet och kostnaden ligger därför på årets budget. I år har man budgeterat 3,9 miljarder kronor för miljöbonusutbetalningar, vilket alltså redan är tingat. Miljöbilar som har sålts efter 15 juni 2021 passerar i dagarna, två veckor in i januari, 3,9 miljarder i miljöbonusutbetalning. Med tanke på att man redan vid årskiftet hade en skuld till miljöbilsköparna på 3,75 miljarder kronor är det svårt att förstå hur man kunde tro att 3,9 miljarder i budgetavsättning skulle räcka 2022.

Bonusutbetalningar

Elbilsbonus (70 000 kr)

15 jun-31 dec 2021

41 584 bilar -> 2 910 880 000 kr.

1 jan-12 jan 2022

1 247 -> 87 290 000 kr.

Totalt: 2 998 170 000 kr.

 

Laddhybridbonus (snitt beräknat till 23 000 kr)

15 jun-31 dec 2021

36 772 bilar -> 845 756 000 kr.

1 jan-12 jan 2022

1 223 -> 28 129 000 kr.

Totalt: 873 885 000 kr.