Brabus 930 är extrem... på alla vis!
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance går inte av för hackor, men vassare kan den alltid bli. Brabus har trollat fram extra hästkrafter och annat. Det mesta är extremt – även prislappen.
För ett drygt halvår sedan provkörde vi något av det snabbaste som någonsin har burit Mercedes stjärna. Här berättar Daniel mer om upplevelsen bakom ratten, delar av det ser du i filmen ovan.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance är en fyrhjulsdriven laddhybrid med inte mindre än 843 hästkrafter och 1 200 newtonmeter där V8:an på fyra liter ger 639 hästkrafter och 900 newtonmeter medan elmotorn levererar 204 hästkrafter och 300 newtonmeter. 100 km/h nås efter 2,9 sekunder och toppfarten är 316 km/h.
Det borde vara tillräckligt... eller?
Inte när det gäller Mercedes-tuningspecialisterna Brabus. Nu har de släppt lös Brabus 930 som är baserad på just Mercedes-AMG GT 63 S E Performance – och som vanligt när det gäller Brabus avslöjar modellsiffran effekten.
Med Brabus Powerkit PowerXtra B40E-930 har Mercedes vinkelåtta masserats upp till den grad att drivlinan, inklusive elmotorn, ger enorma 930 hästkrafter och 1 550 newtonmeter. Således har V8:an fått 87 extra hästar och 350 extra newtonmeter. Elmotorn har lämnats orörd (trimfirmor pillar ännu ogärna på elmotorer).
Mercan är i grunden extremt snabb och det är inte lätt att göra den så väldigt mycket snabbare. 0-100 km/h på 2,9 sekunder har blivit 2,8 sekunder och toppfarten ligger kvar på 316 km/h.
Brabus har utöver drivlineförändringarna uppgraderat bromsar, avgassystem och hjul. Bakhjulen är en tum större och mäter in på totalt 22 på höjden och 12 tum på bredden, en halv tum bredare än original. Däcken är 20 millimeter bredare än de Mercedes erbjuder – totalt 335 millimeter. Framdäcken är fortsatt 275 millimeter breda. En sänkningssats har också monterats.
Interiört har den tyska trimfirman gått loss som de brukar göra, dock inte lika överdrivet som vissa andra firmor. Bland annat hittas mer kolfiberdetaljer än i originalbilen, läderklädda takstolpar, Alcantara i taket samt många dekorpanelsdetaljer i rött (Rocket red kallar Brabus färgen) och lika röda aluminiumpedaler.
Vill man ligga på topp – över Mercedes-AMG GT 63 S E Performance – kostar det förstås. Mercedes originalbil kostar från cirka 2,1 miljoner kronor. Brabus 930 kostar – håll i dig nu – strax över 4,4 miljoner kronor. Då ingår rubb och stubb, det vill säga så som vi ser bilen här.
https://youtu.be/bRrCHutXSKg
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se