Foto: Brabus

Brabus sänker luftmotståndet på Mercedes EQS

En redan hal bil blir ännu halare. Brabus sänker luftmotståndet och förbättrar räckvidden på Mercedes lyxiga elbil. 

Tyska trimfirman Brabus har väl framför allt gjort sig kända för att pressa makalösa effekter ur Mercedes bensinmotorer. Men när de nu ger sig på elbilen Mercedes EQS gör de ingenting alls åt drivlinan. I stället fokuserar de på luftmotståndet. 

Redan från fabrik är Mercedes EQS en av världens halaste bilar med en luftmotståndskoefficient, Cd, på 0,20. Nu säger Brabus att man med hjälp av sänkt fjädring och några plast- och kolfiberbitar, tillsammans med tallriksfälgar, lyckats sänka den siffran med 7,2 procent. Det skulle i så fall motsvara ett Cd-värde på 0,186. 

Till modifikationerna hör en ny frontspoiler, en diffusor under bakre stötfångaren samt en spoiler på bakluckan. Luftfjädringen har justerats så att bilen går att sänkas 15 millimeter fram och 25 millimeter bak, jämfört med standardspecifikationerna. Flera olika fälgar erbjuds, men med de 22-tums monoblockfälgar som testats i vindtunneln uppnår man det lägsta luftmotståndet. De sitter också 15 respektive 20 millimeter längre in i hjulhusen, fram och bak. 

1 AV 5
Brabus har testat sina plastbitar i vindtunnel
Foto: Brabus
2 AV 5
Sänkt fjädring och effektiv frontspoiler sänker luftmotståndet.
Foto: Brabus
3 AV 5
Ankstjärten på bakluckan hjälper till.
Foto: Brabus
4 AV 5
Nya styrningar till luftintagen ska förbättra luftflödet.
Foto: Brabus
5 AV 5
Brabus erbjuder även trimning av interiören.
Foto: Brabus

Totalt ska åtgärderna förbättra räckvidden med cirka sju procent i motorvägsfart, i hastigheter mellan 100 och 140 kilometer i timmen. Lika stor blir effekten inte i WLTP-körcykeln, som främst körs i lägre hastigheter. För den enkelmotoriserade Mercedes EQS 450+ skulle det innebära runt fem extra motorvägsmil mellan laddningarna. 

Kanske ger hela idén också en fingervisning om vilken riktning trimfirmorna kan tänkas ta i en elektrifierad framtid. När det inte längre går att skruva upp turbotryck och byta kamaxlar får man ta till andra grepp för att behålla kundernas gunst.