Brabus släpper elektrisk superbil
Mercedes-uppfixaren Brabus har lagt vantarna på ännu en Smart och förvandlat den till en superbil. Men vänta, sa du superbil? Ja den ligger under den kategorin enligt Brabus själva. Men har den prestanda som en superbil? Låt oss ta en närmare titt.
I oktober förra året släppte de Rocket 900 som bygger på en Mercedes-AMG GT 63 S som i sig inte på något vis är en slö bil. Rocket 900 fick som modellnamnet antyder 900 hästkrafter och hade ett massivt vrid på hela 1 250 newtonmeter vid strax under 3 000 varv. Det är ju i flestas ögon en superbil värd namnet. Tio exemplar blev det, inte fler.
Nu släpper de alltså ännu en upphottad Smart, det är inte första gången. Prestandan ligger inte riktigt i paritet med Rocket 900 här ovan men låt vara för att det är en elbil baserad på en Smart med en 92 hästkrafter stark elmotor som toppar 130 km/h. Kanske kan låta i underkant enligt många, men de flesta Smart eller Brabus, byggda på Smart, används nog inte så mycket till motorvägskörning utan är smidigast i storstan.
Den bygger på Smart EQ Fortwo Cabriolet, en cabriolet för två. Smart kan du få i nio olika kulörer, Brabus 92R kommer endast i svart och är dessutom begränsad till endast 50 exemplar. Den har även utrustats med nya sidokjolar och en speciell diffusor baktill allt med röda detaljer som gör att den sticker ut lite extra.
Insidan är lite mer färgglad med det röda lädret och svarta sömmar samt en hel del Brabus-loggor här och var. Det finns ett otal specifika Brabus uppgraderingar i kupén som till exempel växelspaken, pedalplattorna och golvmattor för att nämna några. En numrerad plakett får man också på köpet. Brabus 92R är även utrustad med Brabus egna sportupphängning, om det resulterar i att den blir extra hård i chassit framgår inte. Brabus specifika fälgar ingår också.
Så vad får du då för pengarna? Prislappen lyder 46 284 euro (cirka 470 000 kronor) och då får du en Smart EQ Fortwo Cabriolet som har trimmats lite, i runda slängar cirka 10 hästkrafter och landar på 92 hästkrafter samt fått ungefär 20 newtonmeter mer i vrid, totalt 180 newtonmeter. 0-100 km/h går på 10,9 sekunder och toppfarten är som sagt 130 km/h. Räckvidden då, jo den är modesta 12,5 mil så det gäller att tänka till innan eventuella långa utsvävningar. Sist men inte minst ingår också en extra detalj, en ”driving fun switch” med de fyra olika körlägena Basic, Eco, Sport och Sport+.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se