Brandförsvaret varnar för komplicerade bränder med elbilar
Batterier i elbilar anses vara en säkerhetsrisk vid kollision, men även efteråt. På grund av elbilsbatteriernas labila tillstånd vill brandförsvaret nu se en informationskampanj för att gemene man ska uppmärksamma problemet.
Elbilar kan, precis som bilar med bensin- och dieselmotorer, börja brinna vid olycka. Elbilsbränder anses dock vara mer nyckfulla i och med de stora litiumjonbatterierna. De kan börja brinna vid själva olyckan, de kan explodera och vid brand utvecklas gaser som kan vara dödliga.
– Den gasen är extremt giftig och kan ta sig igenom kläderna och sedan tas upp av huden. Då hjälper inte det andningsskydd som vi vanligtvis har på oss. Det kan ge förödande konsekvenser med dödlig utgång, har Tommy Carnebo, samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar, tidigare sagt.
LÄS OCKSÅ: Livräddandet försvåras när bilarna blir säkrare
Batterier i elbilar kan även börja brinna flera dagar efter en olycka, något vi sett prov på vid en tragisk olycka i USA för ett par år sedan. Då krockade en Tesla Model X som började brinna på olycksplatsen. Närvarande brandpersonal lyckades snabbt släcka branden, men batterierna i bilen började brinna flertalet gånger efterföljande dagar. Till och med sex dagar efter olyckan uppstod en ny brand efter att batteriernas temperatur återigen ökat och nått antändningspunkten.
Av ovan nämnda anledningar vill brandförsvaret i Sverige se en större informationskampanj för att upplysa människor om riskerna.
LÄS OCKSÅ: Förslag på olika färger på regskyltar beroende på drivmedel
– En elbil som har varit med i en olycka alternativt en brand, den bilen ska stå i karantän. Och då ska bilen stå där i, som vi rekommenderar, ungefär två veckor. Och så får det inte finnas något brännbart inom en radie på tio meter, och där ska bilen stå, säger Tommy Carnebo vid Södertörns brandförsvar till SVT Rapport.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se