Brittisk klassiker med eldrift
Efter eldrivna bruksbilar kommer eldrivna klassiker. Trenden är tydlig och nu kan du boka din eldrivna MGB.
Eldrivna klassiker är en trend som blir allt hetare, kanske inte riktigt än i Sverige men väl på andra platser. Fenomenet fick stor genomslagskraft när prins Harry och Meghan Markel gifte sig i våras och for iväg i en elkonverterad Jaguar E-Type.
Jaguar har nu gjort klar att E-Type Zero, som modellen heter, kommer i produktion 2020. Antal bilar och prislapp är dock höljt i dunkel, men det lär bli få och dyra bilar.
En annan brittisk klassiker är MGB, tillverkad mellan åren 1962 och 1980, en bil som nu går att beställa i elektrisk version. Det är tillverkaren RBW i Shenstone (Staffordshire) som står för konverteringen. Här är det dock klara besked: 18 bilar i roadsterutförande ska byggas och de har en prislapp på 83 000 pund, strax över 970 000 kronor.
Boka nu, lägg en handpenning på tio procent och förbered dig på en provkörning i maj nästa år och få bilen levererad till sommaren. Verkar det darrigt? Firman jobbar i alla fall tillsammans med Zytek Automotive som i sin tur har ett samarbete med Continental, om det kan lugna.
Bilens motor har ett effektuttag på 96 hästkrafter och tar sig 0-96 km/h på åtta sekunder. Toppfarten är begränsad till 169 km/h och räckvidden är närmare 25 mil. Låter det klent? Siffrorna för original-MGB med sin radfyra var 95 hästkrafter, 12,2 sekunder och 169 km/h. Plus för elbilen således, om det inte var för räckvidden vill säga.
Du kan få din bil i olika kulörer och välja om du vill ha ratten på höger eller vänster sida.
Kan du inte glömma det där med en eldriven Jaguar så har firman även sådana på schemat. Modellerna C-Type och XKSS står på tur dock i betydligt mindre upplagor och med prislappar på 125 000 respektive 150 000 pund, alltså cirka 1 460 000 och 1 760 000 kronor.
Bilarna från RBW är inga gamla svetsade rostvrak. Karosserna är nytillverkade och kommer från British Motor Heritage and Gregson Polska.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se