Bugatti bygger ”billig” crossover
Söker du en billigare, mer stryktålig och praktisk Bugatti än dagens Chiron. Då kommer här goda nyheter. Märkets andra modell blir en crossover med plats för fyra och med hybridteknik.
Allt fler lyx- och sportbilstillverkare lanserar suv-modeller. Se bara på Bentley Bentayga, Lamborghini Urus och Rolls-Royce Cullinan. Nu står även Aston Martin som Ferrari på tröskeln men några som inte kommer dit är Bugatti. På den punkten har vdn Stephan Winkelmann varit tydlig. Nu är det dock klart att man har ett högbygge på ritbordet, inte en suv men väl en crossover-modell.
Suv-nekandet handlar dock inte om någon privat agenda från Winkelmanns sida. När han var vd hos Lamborghini var han med om att ta fram just Urus, märkets första suv (om man inte räknar med 1980-talsmonstret LM002, vill säga). Nej, hos Bugatti skulle en suv inte göra rättvisa åt vare sig varumärket eller dess historia. Det har han sagt tidigare.
LÄS MER: Aston Martins DBX smygvisas i film
I en intervju med Car Magazine menar Winkelmann att efterfrågan på bilar med hög sittposition är efterfrågad, främst bland kvinnor. Under den nyligen avslutade bilsalongen i Frankfurt ska han ha bekräftat att märkets nya modell vid sidan av Chiron kommer att vara fyrsitsig och vara kapabel för enklare terrängkörning men att det absolut inte handlar om en suv. Det handlar således om någon typ av crossover.
Modellen ska bli både billig och dyr, beroende på hur man ser på saken. Med en prislapp på cirka 9,5 miljoner är den rena budgetalternativet jämfört med Chiron som kostar närmare 30 miljoner kronor.
– Den nya bilen ska vara den bästa och dyraste i sitt segment, säger Winkelmann.
LÄS MER: Bugatti Chiron slår nytt världsrekord
Crossovern kommer inte bli helt eldriven som det tidigare pratats om utan ha någon form hybridteknik. Inte heller Chiron kommer som elbil, trots att tekniken finns inom räckhåll i form av Porsche Taycan.
– Förbränningsmotorn har fortfarande en lång tid kvar, menar Stephan Winkelmann.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se