BYD Seal till Europa – kanske även Dolphin
Atto 3, Han och Tang är tre aktuella BYD-modeller just nu – de kommer inom kort att få sällskap av Seal och eventuellt även av Dolphin.
”Bygg dina drömmar”, eller BYD som vi normalt benämner den kinesiska biltillverkaren, storsatsar på Europa. Tre modeller är på väg att rulla ut på bland annat svenska vägar. Modellerna är Atto 3 som vi nyligen har provkört, Han och Tang.
Nu står det klart att ytterligare en eldriven modell från BYD är aktuell för vår kontinent. På bilsalongen i Paris, som just nu pågår, har BYD Seal avtäckts. Informationen i samband med avtäckningen var att den breddar märkets utbud under 2023 samt att den kan komma att få sällskap av småbilen Dolphin.
Seal (engelska för säl) är en 480 centimeter lång sedan som inte sällan jämförs med drygt en decimeter kortare Tesla Model 3. Seal, som även heter Atto 4 på vissa marknader, finns i tre utföranden med elmotorer på 150, 230 samt 390 kilowatt (kW), det vill säga 204, 313 samt 530 hästkrafter. Endast starkaste varianten är fyrhjulsdriven, övriga är bakhjulsdrivna.
Batterierna sträcker sig från 61,4 till 82,5 kilowattimmar (kWh) och räckvidden enligt kinesiska körcykeln ligger mellan 55 och 70 mil.
Vilka modellversioner som är Europa-aktuella återstår att se.
Dolphin (engelska för delfin) heter bland annat Atto 2 på vissa marknaden och är en småbil i Volkswagen Polo-storlek. I hemlandet Kina säljs tre modellversioner som är mellan 407 och 415 centimeter långa. Batterier på 30,7 och 44,9 kWh finns och ger mellan 30,1 och 40,5 mils räckvidd enligt den i Europa utfasade NEDC-körcykeln som Kina fortfarande använder sig av.
Om BYD Dolphin kommer till Europa är inte bestämt, men diskussioner förs då BYD ser att det europeiska småbilssegmentet (B-segmentet) är populärt.
Hedin Bil är generalagent för BYD Auto i Sverige och Tyskland.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se