Teknikens Världs Jan-Erik Berggren framför BYD Atto 3, en av tre elbilar som dagens provkörning bjuder på. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

BYD Tang, Atto 3 och Han – tre snabba från provkörningarna

BYD – ett nytt bilmärke, kul! Är det något att ha?
– Ja, det står för Build Your Dreams och importeras av Hedin Bil till Sverige. Det här är en av världens största batteritillverkare så det är ingen liten start-up som nu äntligen kommer till Sverige. Det pratades om BYD redan förra hösten när de började sälja den stora suven Tang i Norge.

Lång Jan-Erik får plats i baksätet. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Så nu är det säljstart för Tang?
– Tang och två bilar till. Mest intressant är kanske Atto 3 som är en mellanstor suv som byggs på en för elbilar dedikerad plattform. Vid ett event i Haag fick vi möjlighet att köra Atto 3, Tang och sedanen Han. Alla tre kommer till Sverige i höst med de första leveranserna före årskiftet.

Va!? Hur fixar de det så snabbt?
– En butik i Stockholm, en i Göteborg, egen produktion av råvaror och halvledare och en snabbfotad importör. Nästa år vill BYD sälja 5 000 bilar i Sverige, fördelat på tre modeller.

1 AV 4
BYD Tang, Han och Atto 3. Bläddra vidare bland bilderna för specifikationer.
Foto: BYD Auto
2 AV 4
BYD Tang. 487 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 4,6 s, räckvidd 40 mil (WLTP) och batterikapacitet 86,4 kWh.
Foto: BYD Auto
3 AV 4
BYD Han. 499,5 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 3,9 s, räckvidd 52,1 mil (WLTP) och batterikapacitet 85,4 kWh.
Foto: BYD Auto
4 AV 4
BYD Atto 3. 445,5 cm lång, framhjulsdrift, effekt 150 kW, 0-100 km/h 7,3 s, räckvidd 42 mil (WLTP) och batterikapacitet 60,5 kWh.
Foto: BYD Auto

Vad är grejen med BYD då?
– LFP-batteriet (litiumjärnfosfat, reds anm). Lite långsammare laddning och lite kortare räckvidd men säkrare vad gäller risk att börja brinna och mindre förluster i kallt väder. Det här kan bli elbilen för alla i norra Sverige.