Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren framför BYD Atto 3, en av tre elbilar som dagens provkörning bjuder på.Teknikens Världs Jan-Erik Berggren framför BYD Atto 3, en av tre elbilar som dagens provkörning bjuder på.Teknikens Världs Jan-Erik Berggren framför BYD Atto 3, en av tre elbilar som dagens provkörning bjuder på.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren framför BYD Atto 3, en av tre elbilar som dagens provkörning bjuder på. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

BYD Tang, Atto 3 och Han – tre snabba från provkörningarna

BYD – ett nytt bilmärke, kul! Är det något att ha?
– Ja, det står för Build Your Dreams och importeras av Hedin Bil till Sverige. Det här är en av världens största batteritillverkare så det är ingen liten start-up som nu äntligen kommer till Sverige. Det pratades om BYD redan förra hösten när de började sälja den stora suven Tang i Norge.

Lång Jan-Erik får plats i baksätet.Lång Jan-Erik får plats i baksätet.Lång Jan-Erik får plats i baksätet.
Lång Jan-Erik får plats i baksätet. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Så nu är det säljstart för Tang?
– Tang och två bilar till. Mest intressant är kanske Atto 3 som är en mellanstor suv som byggs på en för elbilar dedikerad plattform. Vid ett event i Haag fick vi möjlighet att köra Atto 3, Tang och sedanen Han. Alla tre kommer till Sverige i höst med de första leveranserna före årskiftet.

Va!? Hur fixar de det så snabbt?
– En butik i Stockholm, en i Göteborg, egen produktion av råvaror och halvledare och en snabbfotad importör. Nästa år vill BYD sälja 5 000 bilar i Sverige, fördelat på tre modeller.

BYD Tang, Han och Atto 3. Bläddra vidare bland bilderna för specifikationer.BYD Tang, Han och Atto 3. Bläddra vidare bland bilderna för specifikationer.BYD Tang, Han och Atto 3. Bläddra vidare bland bilderna för specifikationer.
BYD Tang. 487 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 4,6 s, räckvidd 40 mil (WLTP) och batterikapacitet 86,4 kWh.BYD Tang. 487 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 4,6 s, räckvidd 40 mil (WLTP) och batterikapacitet 86,4 kWh.BYD Tang. 487 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 4,6 s, räckvidd 40 mil (WLTP) och batterikapacitet 86,4 kWh.
BYD Han. 499,5 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 3,9 s, räckvidd 52,1 mil (WLTP) och batterikapacitet 85,4 kWh.BYD Han. 499,5 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 3,9 s, räckvidd 52,1 mil (WLTP) och batterikapacitet 85,4 kWh.BYD Han. 499,5 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 3,9 s, räckvidd 52,1 mil (WLTP) och batterikapacitet 85,4 kWh.
BYD Atto 3. 445,5 cm lång, framhjulsdrift, effekt 150 kW, 0-100 km/h 7,3 s, räckvidd 42 mil (WLTP) och batterikapacitet 60,5 kWh.BYD Atto 3. 445,5 cm lång, framhjulsdrift, effekt 150 kW, 0-100 km/h 7,3 s, räckvidd 42 mil (WLTP) och batterikapacitet 60,5 kWh.BYD Atto 3. 445,5 cm lång, framhjulsdrift, effekt 150 kW, 0-100 km/h 7,3 s, räckvidd 42 mil (WLTP) och batterikapacitet 60,5 kWh.
1 AV 4
BYD Tang, Han och Atto 3. Bläddra vidare bland bilderna för specifikationer.
Foto: BYD Auto
2 AV 4
BYD Tang. 487 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 4,6 s, räckvidd 40 mil (WLTP) och batterikapacitet 86,4 kWh.
Foto: BYD Auto
3 AV 4
BYD Han. 499,5 cm lång, fyrhjulsdrift, effekt 180 kW, 0-100 km/h 3,9 s, räckvidd 52,1 mil (WLTP) och batterikapacitet 85,4 kWh.
Foto: BYD Auto
4 AV 4
BYD Atto 3. 445,5 cm lång, framhjulsdrift, effekt 150 kW, 0-100 km/h 7,3 s, räckvidd 42 mil (WLTP) och batterikapacitet 60,5 kWh.
Foto: BYD Auto

Vad är grejen med BYD då?
– LFP-batteriet (litiumjärnfosfat, reds anm). Lite långsammare laddning och lite kortare räckvidd men säkrare vad gäller risk att börja brinna och mindre förluster i kallt väder. Det här kan bli elbilen för alla i norra Sverige.