BYD Tang, Atto 3 och Han – tre snabba från provkörningarna
BYD – ett nytt bilmärke, kul! Är det något att ha?
– Ja, det står för Build Your Dreams och importeras av Hedin Bil till Sverige. Det här är en av världens största batteritillverkare så det är ingen liten start-up som nu äntligen kommer till Sverige. Det pratades om BYD redan förra hösten när de började sälja den stora suven Tang i Norge.
Så nu är det säljstart för Tang?
– Tang och två bilar till. Mest intressant är kanske Atto 3 som är en mellanstor suv som byggs på en för elbilar dedikerad plattform. Vid ett event i Haag fick vi möjlighet att köra Atto 3, Tang och sedanen Han. Alla tre kommer till Sverige i höst med de första leveranserna före årskiftet.
Va!? Hur fixar de det så snabbt?
– En butik i Stockholm, en i Göteborg, egen produktion av råvaror och halvledare och en snabbfotad importör. Nästa år vill BYD sälja 5 000 bilar i Sverige, fördelat på tre modeller.
Vad är grejen med BYD då?
– LFP-batteriet (litiumjärnfosfat, reds anm). Lite långsammare laddning och lite kortare räckvidd men säkrare vad gäller risk att börja brinna och mindre förluster i kallt väder. Det här kan bli elbilen för alla i norra Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se