Byton Concept från Kina – elbil full med teknik
Nu har det släppts fler bilder på Byton Concept, en kinesisk suv fullproppad med framtidsteknik som ska visas upp på CES-mässan i Las Vegas med start i morgon.
Redan i förra veckan fick vi oss ett smakprov på Byton Concept, eller Crossover Concept som vissa kallar den (dock står det bara Byton Concept på bilens skyltar), i form av några mörka bilder på interiören men däremot fullt upplysta interiörbilder. I fokus var så klart den gigantiska 49-tumsskärmen som sträcker sig över hela instrumentbrädan, men även den mindre skärmen på rattnavet. På de nya bilderna, som du ser i galleriet nedan, ser vi att även baksätespassagerarna (två stycken, inte tre) inte går lottlösa. Två stora skärmar är placerade framför dem, inklusive tillhörande kameralinser. Perfekt för grymma ”baksätesselfies” på långresan.
Byton är ett kinesiskt elbilsmärke som nyligen startats av företaget Future Mobility Corp. Företaget har högt ställda mål och för att nå dessa har de värvat Carsten Breitfeld som tidigare var ansvarig för BMW:s i-program (alltså deras elektrifierade bilar). Breitfeld är nu vd för Byton. Utöver honom har de även värvat tidigare höjdare hos Nissan och Tesla.
Deras mål är att under 2019 lanserade första modellen på hemmamarknaden Kina, och modellen är alltså den vi ser här. Avsikten är att kort därefter försöka ta både Europa och USA med storm.
För att lyckas har de alltså utvecklat en suv som till utseendet ser ut att ligga rätt i tiden med en blandning av både kinesiskt och europeiskt utseende (bland annat Opel). Men det är under skalen det mest intressanta finns.
Byton Concept är alltså eldriven enligt två konfigurationer. Dels en 272-hästarsvariant med en elmotor monterad vid bakaxeln och dels en tvåmotorslayout med en motor vid vardera hjulaxel. Sistnämnda variant sägs producera 476 hästkrafter. Räckvidden uppges till 40 respektive 52 mil. 20 minuters snabbladdning sägs ge kräm nog för 24 mils laddning och 30 minuters laddning 80 procent av totala räckviddskapaciteten. Någon information om batterierna är än så länge inte känd.
Bilen är autonom (självkörande) enligt nivå 3, det vill säga den nivå där bilen kan ta över körningen på egen hand men hela tiden måste föraren vara vaksam och beredd på att ta över. Det är just detta steg Volvo hoppar över på grund av att de anser att osäkerheten blir för stor.
Byton nämner att bilen är förberedd för nivå 4, något som de hoppas kunna lansera under 2020. Nivå 4 innebär att bilen kan köra helt på egen hand och även agera vid nödsituationer.
Förutom att vara elektrisk och självkörande finns det en rad andra finesser i Byton Concept, exempelvis en skräddarsydd variant av Amazons personliga röstassistent Alexa samt blodtrycks- och pulsmätare för samtliga passagerare i bilen.
Byton siktar på att låta instegsversionen med en elmotor kosta från motsvarande 368 000 kronor.
Befinner du dig just nu i Las Vegas kan du titta närmare på Byton Concept som från och med i morgon kommer att stå utställd på världens största elektronikmässa CES.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se