Foto: Cadillac

Cadillac Celestiq officiell – sanslöst dyr

Cadillac presenterar sin nya flaggskeppsmodell Celestiq på bilsalongen i Paris. En eldriven lyxbil med ovanligt högt pris.

Under de senaste åren har det ryktats om att Cadillac har en ny flaggskeppsmodell på gång. En stor lyxsedan som ska vara helt eldriven. Senast i januari 2021 rapporterade vi om den då Cadillac gav en första smygtitt under CES-mässan i Las Vegas. Då ryktades det om en prislapp på över 200 000 dollar, men nu vet vi att den blir bra mycket dyrare än så.

När Celestiq sätts i produktion i slutet av 2023 kommer priserna att starta på över 300 000 dollar, cirka 3,3 miljoner kronor. Med det nya flaggskeppet har Cadillac högtflygande planer och hoppas att den ska hjälpa att återetablera märkets gamla motto ”Standard of the world”, världens standard. För att säkerställa detta säger Cadillac att Celestiq ska leverera det ”ultimata i åkkomfort utan uppoffring”, något som ska uppnås genom aktiv luftfjädring, fyrhjulsstyrning, upp till 3,5 grader, aktiva krängningshämmare och styrning som automatiskt justerar styrratio efter hastighet.

1 AV 3
Foto: Cadillac
2 AV 3
Foto: Cadillac
3 AV 3
Foto: Cadillac

Celestiq är liksom Lyriq baserad på Ultium-plattformen men är vidareutvecklad. Bland annat har Cadillac gått en liknande väg som Tesla med Gigapress. Cadillac kallar det för Mega Casting och Celestiq ska bygga på bland annat sex gjutna aluminiumkomponenter som var och en ska minska antalet delar med 30-40 procent jämfört med en konventionell konstruktion.
Man har även 115 stycken 3D-utskrivna delar som bland annat fönsterhissknappar, grepphandtag och inredningsdetaljer, men vissa ska även vara strukturella.

Det må låta ambitiöst med för en bil man verkar siktar på att bli bilarnas Rolls-Royce med är prestandasiffrorna ganska mediokra. Batteripaketet har kapacitet på 111 kWh som driver två elmotorer med total effekt på 608 hästkrafter, 447 kW, och 867 Nm. 0-96 km/h ska avklaras på 3,8 sekunder och räckvidden ligger på 483 kilometer. Max laddeffekt, DC, är 200 kW och där får Celestiq se sig slagen av bilar som bland annat Porsche Taycan och Hyundai Ioniq 5. De laddar med som mest 350 respektive 220 kW.

Skylten stämmer inte riktigt då Celestiq ska byggas i Warren, Michigan.
1 AV 6
Skylten stämmer inte riktigt då Celestiq ska byggas i Warren, Michigan.
Foto: Cadillac
2 AV 6
Foto: Cadillac
3 AV 6
Foto: Cadillac
4 AV 6
Foto: Cadillac
5 AV 6
Foto: Cadillac
6 AV 6
Foto: Cadillac

Invändigt domineras kupén av en 55-tumsskärm som sträcker sig över hela instrumentbrädan, den kompletteras av en 11-tumsskärm för bland annat klimatanläggning, och i baksätet finns även en skärm på 8 tum för detta. I sätesryggarna vid baksätet finns också två 12,6-tumsskärmar.
Kupén har fyra zoners klimatanläggning, är klädd i handsytt läder, har 450 LED-lampor till stämningsljus, ljudsystem från AGK med 38 högtalare, plus tre utvändiga högtalare, kylda och uppvärmda stolar samt uppvärmda armstöd och en fläkt som värmer axelpartiet. Liknande Mercedes Airscarf som bland annat sitter på SL-modellerna.
Cadillac delar inte med sig om några uppgifter gällande mått eller vikt.

Kunderna kommer att kunna skräddarsy sina bilar som ska handbyggas i låga volymer vid fabriken i Warren, Michigan.
Cadillac Celestic blir i princip en direkt konkurrent till Rolls-Royce första elbil Spectre som också presenteras under bilsalongen i Paris.

https://www.youtube.com/watch?v=StBAhPC4erY&ab_channel=Cadillac