Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Canoo

Canoo lanserar elektriskt nyttofordon med oändliga möjligheter

Startup-företaget som tidigare hette EVelozity heter nu i stället Canoo och lanserar ett nytt MPDV, Multi Purpose Delivery Vehicle, strax innan de gör debut på Nasdaq-börsen nästa vecka.

Företaget Canoo som har sin bas i Kalifornien i USA planerar att lansera flera olika fordon under 2021 och 2022. Det senaste i raden är en skåpbil med högst kantig design som kan komma att fungera som såväl foodtruck som budbil och mycket annat.

Vi har tidigare rapporterat om Canoo och deras minibuss med plats för sju personer. Designen står Richard Kim för, tidigare designchef på BMW och med både i3 och i8 på sitt CV.

1 AV 6
Foto: Canoo
2 AV 6
Foto: Canoo
3 AV 6
Foto: Canoo
4 AV 6
Foto: Canoo
5 AV 6
Foto: Canoo
6 AV 6
Foto: Canoo

Men nu är det deras MPDV som är på tapeten, där extra bokstaven står för Delivery. Ta en titt på den här lanseringsfilmen för att få veta lite mer.

https://www.youtube.com/watch?v=IRY9p9qHKgA&feature=youtu.be

Den bygger på samma skateboard-plattform som den sjusitsiga minibussen. Motorn sitter på bakaxeln och har 200 hästkrafter och utvecklar 320 newtonmeter i vridmoment. Det går att välja mellan tre olika storlekar på batteriet, 40, 60 eller 80 kWh vilket ska resultera i ungefär 27, 40 respektive 48 mils räckvidd enligt WLTP.

Modellen med största batteriet kommer erbjuda snabbladdning så att det ska ta ungefär 28 minuter att ladda från 20 till 80 procent.

1 AV 10
Foto: Canoo
2 AV 10
Foto: Canoo
3 AV 10
Foto: Canoo
4 AV 10
Foto: Canoo
5 AV 10
Foto: Canoo
6 AV 10
Foto: Canoo
7 AV 10
Foto: Canoo
8 AV 10
Foto: Canoo
9 AV 10
Foto: Canoo
10 AV 10
Foto: Canoo

Som sig bör erbjuder Canoo sina presumtiva kunder att lägga in en handpenning på 100 dollar och ställa sig i kö. Leveranser lär inte sätta i gång förrän tidigast 2022 med full produktion i gång under 2023. Priset ska starta på 33 000 dollar vilket motsvarar ungefär 275 000 kronor. Om de även kommer erbjuda samma typ av prenumerationsmöjlighet som finns till minibussen framgår inte.

Fordonet är 438 centimeter långt respektive 195 centimeter brett och med en höjd på 188 centimeter är det anpassat för användning i vardagen. Med minsta batteriet på 40 kWh väger det 1 700 kilo och med mellanbatteriet väger det 1 800 kilo och med det största batteriet på 80 kWh väger det 1 900 kilo. Med andra ord kan man snabbt räkna ut att varje extra 20 kWh i batteri väger 100 kilo. Lastutrymmet där bak rymmer ungefär 5 600 liter. 

Om man kikar på Canoos hemsida kan man se två till fordon som är på gång. Vi ser bland annat ett fordon som har pickup-form, det är ju ändå ett amerikanskt företag, samt ett fordon som ser mer ut som en vanlig bil. Canoo verkar ha spännande saker på gång, vi får se vad framtiden har att erbjuda i EV-kategorin som växer mer och mer för var dag som går.