Carice Mk1 är en elbil i plast på 350 kilo
Carice Cars, hört talas om dem tidigare? Det har inte vill heller. Den nederländska bilfirman presenterar nu sin första produktionsbil – Carice Mk1. En elbil i plast med extremt låg vikt.
Holländarna är kända för många saker. Om vi tänker bortom tulpaner och träskor och tänker mer åt det mekaniska hållet faller tankarna genast på småskaliga biltillverkare. Caprice Cars är en sådan småskalig biltillverkare och till skillnad från de inhemska ”konkurrenterna” satsar de inte på effektfulla motorer, snabba accelerationer och höga toppfarter.
Caprice Cars har nyligen presenterat företagets första modell. Den heter kort och gott Caprice Mk1. Den varken ser ut (nåja, en viss klassiker liknar den) eller är som alla andra bilar. Den har nämligen ett centralrörramschassi där kaross och drivlina är monterad. Karossen är i plast och drivlinan består av en elmotor. Alltsammans, inklusive batteripacket som är paketerat inuti rörramen, väger extremt låga 350 kilo.
Elmotorn finns i tre olika utförandet. En med 20 hästkrafter, en med 54 och en juniorversion med 5,4 hästkrafter. Caprice Mk1 är alltså inget under av kraft men det lär rulla på rätt bra ändå med tanke på vikten. Dessutom är viktfördelningen exemplariska 50:50.
Några prestanda- eller förbrukningsuppgifter finns inte att ta del av, men den som oroar sig för kort räckvidd ska kunna beställa elmotor i kombination med en liten bensinmotor som fungerar som räckviddsförlängare. Carice Cars nämner också att en vätgasdriven bränslecellsversion av Carice Mk1 finns för den som vill slanta upp en extra hög med pengar.
Denna lilla och lätta Porsche 356-inspirerade roadster utan tak kostar från motsvarande 240 000 kronor. Endast tio exemplar ska byggas. 21 juni öppnar Carice Cars för beställningar.
Extra roligt är att Carice Cars på ett par av bilderna (se fler nedan) ställt upp sin första bil bredvid en Volvo Amazon. Intressant!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se