Foto: Caterham

Caterham överväger elbil – med tak

Caterham ska elektrifiera ikonen Seven men före det kommer en helt ny modell som även den blir helt eldriven, och har tak.

Från 2035 kommer nyförsäljning av bensin- och dieselbilar att förbjudas i EU, något som kräver att alla biltillverkare behöver ställa om. Även sportbilstillverkaren Caterham.
I en intervju med brittiska Autocar avslöjar Bob Laishley, vd för Caterham, att man har planer på en helt ny eldriven modell. Att den blir just eldriven kommer troligen inte som någon överraskning men en större nyhet är att den kan vara försedd med tak. Något som är väldigt sällsynt på just Caterham-bilar.

Enligt Bob Laishley kommer den nya modellen att placera sig jämte Seven i utbudet snarare än att ersätta den. Liksom Seven kommer den att ha en rörramskonstruktion och ska ha samma kännetecknande egenskaper som denna. Lätthet, enkelhet, smidighet och prestanda. Men kommer även att ha en mer omslutande kaross tillverkad av antingen kolfiber eller aluminium, med dörrar.
– Den kommer att vara snyggare och modernare än en Seven, det kommer att vara stora utmärkande. Och kanske kommer den att ha ett tak, säger Bob Laishley till Autocar.

Förra gången Caterham gav sig på att bygga en bil med tak var när man slog sig samman med Renault för att utveckla en ny sportbil. Något som senare mynnade ut i den nya versionen av Alpine A110 som lanserades 2017. Någon Caterham-version av denna blev aldrig av.

Till Autocar säger Caterham nu att den nya modellen kan komma att visas så snart som 2026, men då troligen i konceptform.
Längre fram siktar man även på att göra Seven helt eldriven och har då mål som bland annat att tjänstevikten ska vara max 700 kg. Men även något som Bob Laishley kallar för ”20-15-20”-prestanda, som syftar på att man ska kunna köra 20 minuter på bana, ta en paus och ladda i 15 minuter för att sedan ha 20 minuters körning igen.
– Om vi ​​inte kan leverera en Seven som kan göra det här, borde vi inte lansera den, säger Bob Laishley.