Christian von Koenigsegg tar oss igenom Regera
Inside Koenigsegg är tillbaka och som en aptitretare inför kommande avsnitt får vi hänga med Christian von Koenigsegg som berättar mer om företagets nya superbil Regera.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Den populära serien Inside Koenigsegg på YouTube-kanalen Drive är tillbaka med en ny säsong i höst och det bjuds nu på ett första smakprov av vad som komma skall. I klippet ovan får vi följa med Christian von Koenigsegg till utvecklingsavdelningen på hans företag där han berättar mer om den hyllade ”supersportlyxbilen” Regera som hade premiär på bilsalongen i Genève våren 2015.
Koenigsegg Regera är en form av hybridbil, även om Christian von Koenigsegg ogärna låter den kallas för just hybrid, där en femliters V8 på drygt 1 100 hästkrafter (mer med E85) samsas med tre elmotorer som levererar över 700 hästkrafter. Den sammanlagda effekten, förbrännings- och elmotorer tillsammans, ligger på över 1 500 hästkrafter och maxvridet når över 2 000 newtonmeter.
Det mest imponerande med Regera är det Koenigsegg kallar KDD, det vill säga Koenigsegg Direct Drive. Regera saknar nämligen helt och hållet en växellåda, all kraft från motorn når nämligen bakaxeln utan någon form av mellanliggande transmission. På så vis sänker man drivlinans totalvikt avsevärt samtidigt som drivlinans effektivitet maximeras med väldigt små effektförluster. KDD har medfört att förbränningsmotorn inte behöver vara extremt tilltagen för att uppnå de mål Koenigsegg vill nå med Regera. Dock är allting relativt, drygt 1 100 hästkrafter kan ju inte kallas för annat än extremt.
Koenigsegg Regera, som har en tjänstevikt på 1 628 kilo, är av naturliga skäl också extremt accelerationssnabb. Bilen, som ska ses som Koenigseggs lyxiga och komfortabla alternativ, gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder, 0-200 km/h på 6,6 sekunder, 0-300 km/h på 10,9 sekunder och 0-400 km/h på under 20 sekunder. Ofattbart snabbt, framför allt sista siffran.
Nog om siffror och tekniska fakta nu, låt oss nu titta på filmen ovan där Christian von Koenigsegg guidar oss igenom Regera som i det exemplar vi ser här är just den prototyp som ställdes ut i Genève för ett och ett halvt år sedan. Därefter har det hänt en hel del grejer på utvecklingssidan, bland annat har batteriet blivit rejält mycket mindre tack vare högre energidensitet. Men mer om det får vi veta i kommande avsnitt.
Du har väl inte missat Teknikens Världs ”Minnenas arkiv” där vi nyligen lade upp provkörningen med Koenigsegg CC där bilen för första gången fick känna på allmän väg? Det var strax efter lunch den 15 september år 2000. Du hittar den unika artikeln här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se