Citroën C5 Aircross kommer till Paris
Den har funnits Kina sedan 2017 men nu kommer Citroën C5 Aircross i en Europeisk tappning – och 2020 som laddhybrid.
Citroën C5 Aircross är egentligen ingen nyhet men kommer ändå stå centralt i Citroëns monter ”La Maison Citroën” under bilsalongen i Paris. Modellen lanserades i Kina hösten 2017 och i våras stod det klart att den skulle komma till Europa
och sades rulla in i bilhallarna i början av 2019.Ändå pratar Citroën om en världspremiär och har faktiskt delvis rätt då det är premiär för bilen som franskbyggd. Än mer intressant är att Citroen även presenterar C5 Aircross SUV Hybrid Concept. Det handlar alltså om en laddhybridversion av modellen som kommer ut på marknaden tidigt 2020. Det är märkets första laddhybrid och är en viktig del i märkets mål att erbjuda elektrifiering till alla sina modeller år 2025.
https://youtu.be/sdftDesSNPILaddhybriden kommer att ha en räckvidd på fem mil på enbart el. Elmotorn ger 107 och bensinmotorn 180 hästkrafter och är kopplade till en automatlåda av typen e-EAT8. Bilens bromsar alstrar energi och skickar denna till batteriet som har en kapacitet på 13,2 kWh. Laddningen tar i ett vanlig vägguttag fyra till åtta timmar men via ett uttag med 32 ampere kapas tiden till två timmar.
C5 Aircross är 4,5 meter lång och designen med Airbumps längs karossidorna rimmar väl med de mindre modellerna C3 Aircross och C4 Cactus. Modellen kommer med en rad av personifieringsmöjligheter som till exempel 30 kombinationer av inredningen, sju kulörer av karossen och tre olika färgpaket.
C5 Aircross kommer även med Citroën nya stötdämpare vid namn Progressive Hydraulic Cushions, som vi uppskattade vid provkörningen av Citroën C4 Cactus
och som förklaras i klippet nedan.
https://youtu.be/sWOD-KgeypUBensin- och dieselmotorer med effektuttag på mellan 130 och 180 hästkrafter kommer att erbjudas vid introduktionen.Mer får vi veta under salongen i Paris som öppnar den 4 oktober.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se