Citroën C5 X officiell – sedan, kombi och suv i ett
I stället för en ny generation C5 av sedvanligt snitt väljer Citroën att skapa en ny modell – C5 X. Bokstaven X betecknar vad det handlar om, nämligen en crossover.
Det var väldigt länge sedan som Citroën hade ett flaggskepp värt namnet. C6 lades ned för nio år sedan och C5 var ärligt talat inte redo att ta över som märkets galjonsfigur. C5 slutade dessutom att tillverkas för nästan fyra år sedan. Beteckningen har dock fått lov att leva kvar i form av suven C5 Aircross och nu kommer ytterligare en ny modell med C5 i namnet, utan att egentligen ha med föregångaren att göra.
3 i 1
Nya modellen heter Citroën C5 X och är varken en sedan, kombi eller suv – som Citroën uttrycker det. I stället sägs C5 X kombinera dessa tre biltypers bästa egenskaper; elegansen hos en sedan, dynamiken hos en kombi och den förhöjda hållningen hos en suv. Med andra ord är C5 X en crossover – och mer än kombi, eller halvkombi, än en sedan.
Som grädde på moset sägs komforten ha fått stå i första rummet vid utvecklingen av denna nya modell som är utrustad med Progressive Hydraulic Cushions som vi tidigare har skrivit gott om i samband med provkörningar.
Storlek och volym
Med sina 480,5 centimeter på längden är C5 X (håller man inte tungan rätt i mun vill fingrarna gärna skriva CX-5) drygt tre decimeter längre än C5 Aircross. Den är också 2,6 centimeter längre än nedlagda C5 Sedan. Däremot är den 2,4 centimeter kortare än lika mycket nedlagda C5 Tourer (kombin). I jämförelse med C6 är C5 X 10,4 centimeter kortare.
Från sida till sida, ytterbackspeglarna ej inkluderade, är C5 X 186,5 centimeter och på höjden 148,5 centimeter. Den är med andra ord centimetern lägre än C5 Tourer och hela 20,4 centimeter lägre än suven C5 Aircross (som alltså inte har mycket gemensamt med sitt delvisa namnsyskon).
Trots att den är snäppet mindre än C5 Tourer rymmer C5 X mer i bagageutrymmet bakom andra sätesraden. 545 liter är 40 liter mer än i den nedlagda kombin. Med baksätesryggen nedfällbar ryms 1 640 liter, 150 liter mer än i ”föregångaren”.
Insidan
Interiören påminner om hur det ser ut i nya Citroën C4, med i C5 X har fransmännen att ”lyxa till” det en aning med bland annat andra former på vissa detaljer samt andra materialval. Som på så många andra bilar i dag domineras miljön för de båda åkande i framstolarna av en stor infotainmentskärm, i detta fall mäter den 12 tum. Digital display finns även framför föraren, samt en stor head up-display i färg som har stöd för AR (Augmented reality).
C5 X är ”självkörande” enligt nivå 2, det vill säga den hjälpa till att hålla avstånd och hålla bilen inom filen, bromsa, accelerera med mera, som på de flesta bilar i dag.
Laddhybrid
Citroën skriver att när C5 X börjar säljas under andra halvan av 2021 kommer det att erbjudas bensin- och laddhybriddrivlinor. Den enda drivlina som beskrivs närmare än av sistnämnda typ och uppges ha 225 hästkrafter, drygt fem mils räckvidd på el och 135 km/h i toppfart när elmotorn arbetar allena. Vi misstänker då att drivlinan är densamma som i andra PSA... f'låt, Stellantis-modeller, exempelvis Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid som har gjort 225 hästkrafter ämnde för framhjulen. Vi hoppas samtidigt att den kraftfullare 300-hästarsdrivlinan av samma typ, men för drivning av samtliga fyra hjul, också är aktuell till C5 X.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se