Citroën ë-C4 X officiell
Tycker du också att glappet mellan Citroën C4 och C5 X är oändligt stort? Nåja, det tycker i alla fall Citroën som stoppar in nya modellen C4 X där, och den kommer även i eldrivna utförandet ë-C4 X.
Nu visar Citroën upp den nya modellen C4 X som även kan heta ë-C4 X om den är eldriven. Framifrån ser den ut precis som vanliga C4 och ë-C4, men från B-stolparna och bakåt har den nya former. C4 X är 460 centimeter lång och blir därmed den längsta bilen hittills som byggs på den så kallade CMP-arkitekturen. Det gör också att den placerar sig mitt emellan C4 (436 cm) och C5 X (480 cm). Axelavståndet på 267 cm är dock detsamma som på C4, den nya X-modellen är förlängd bakom bakhjulen med en halvkombiliknande baklucka som inte alls öppnas som en halvkombilucka utan som en vanlig sedan. C4 X följer precis samma designspår som C5 X har slagit in på och visar att Citroën ser en ny vår för sedanmodeller, även om de försöker maskera dem som halkombis med lite högre markfrigång. Den större bakdelen gör att bagageutrymmet har plats för 510 liter bagage, 130 liter mer än C4.
Eldrivna ë-C4 X kommer förmodligen att bli storsäljaren och delar drivlineteknik med vanliga ë-C4. Det betyder framhjulsdrift, 136 hästkrafter och ett 50 kWh-batteri som ger en räckvidd på 36 mil. Max laddeffekt vid snabbladdning är 100 kW och ombordladdaren har kapacitet för 11 kW.
C4 X kommer även att säljas med en trecylindrig bensinmotor med 100 eller 130 hästkrafter och med manuell eller automatisk växellåda. C4 X och ë-C4 X kommer att byggas exklusivt för europeiska marknader i Stellantis-koncernens fabrik i Madrid och börjar säljas i höst.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se