Citroën ë-C4 X – tre snabba från provkörningen
Citroën fyller glappen mellan C4 och C5 X med den längre C4 X. Linus provkör den helt eldrivna versionen i Spanien just nu.
Du drog till Madrid för att köra Citroën ë-C4 X. Vad är det för sorts bil?
– Enkelt uttryckt en Citroën ë-C4 med sedankaross och en ryggsäck där bak. Större bagageutrymme, men inte lika tillgängligt som hos hatchbackkarossen vi är vana vid. Bilen vänder sig främst till asiatiska och afrikanska marknaden.
Vadå, tror du mottagandet blir dåligt i Sverige?
– Jag ska inte gå in på alla detaljer kring hur ë-C4 X uppträder på vägen, men en stor detalj är priset. Billigaste versionen kostar 534 990 kronor. Det är väldigt mycket pengar, men det finns en ny referenspunkt. Sedan i dag på morgonen har Tesla justerat sina priser rejält och en Model 3 Standard Range kostar från 519 990 kronor och en likvärdig Model Y från 539 990 kronor. Då framstår Citroën ë-C4 X som svindyr i sammanhanget.
Men hur är den att köra?
– Inte tillräckligt bra för att välja den framför en Tesla till samma pengar, resten får ni reda på i kommande nummer av Teknikens Värld!
I Teknikens Värld nummer 4/2023, bjuder Linus på en fullmatad provkörningsrapport där du får veta allt som är värt att veta om nya Citroën ë-C4 X.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se