Citroën Oli blickar framåt – och bakåt
Lättare, mer jordnära och miljövänlig. Där har ni konceptbilen Oli som lurar på saker som vi kan få se i serietillverkade Citroën-bilar. Även den nya logotypen.
För bara ett par dagar sedan lanserade Citroën en ny logotyp som skulle debutera på en konceptbil – här är den. Liksom logotypen är namnet avskalat: Oli. Trots den råbarkade och futuristiska stilen ska konceptbilen vrida tillbaka klockan och fokusera på vad bilen egentligen handlar om, funktion och transport, men lägger in nya aspekter som miljö och hållbarhet.
Oli är naturligtvis eldriven och tar sitt avstamp i Ami, en kompakt eldriven bil (mopedbil, om vi ska vara ärliga) som redan finns ute på marknaden. Stötfångarna fram och bak är likadana, liksom dörrarna på höger och vänster sida. Huv, tak och paneler är gjord av förstärkt kartong. Bilen är till hälften gjord av återvunnet material och ska vara helt återvinningsbar.
Framsätena har 80 procent färre delar, åtta mot 37 som i en traditionell SUV, och är tillverkade i återvunnet material och är försedda med dämpande material i fästena. Stålfälgar är tunga och de i aluminium dyra att tillverka, därför blandar man materialen och har försett dessa med Eagle GO-däck från Good Year som ska mäkta med 50 000 mil.
Konceptbilen har liknande mått som en mellanklass-suv men ska bara väga ett ton. Räckvidden ska vara 40 mil på en laddning och topphastigheten är begränsad till 110 kilometer i timmen. Förbrukningen vid blandad körning ska vara 1 kWh per mil och att ladda batteriet från 20 till 80 procents kapacitet ska ta 23 minuter. Oli ska även kunna dela med sig av sin el via VGL- och V2L-teknik.
Biltillverkare målar ofta upp en tydlig målgrupp, inte Citroën. Oli är till för alla människor för alla ändamål och även om den är att betrakta som en konceptbil kommer flera av idéerna överföras till serietillverkade modeller i framtiden. Få vi gissa på att de börjar med logotypen?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se