Concept CLA Class visar Mercedes nya elbil
Det har länge pratats pratats om Mercedes nya plattform MMA och nu får vi till sist se den i form av Concept CLA Class. Konceptbilen är en förhandsstudie av en kommande instegsmodell – eldriven förstås.
MMA-arkitekturen, eller plattformen om man så vill, flaggade Mercedes för redan för några år sedan. Den är, till skillnad från många andra nyutvecklade bilplattformar, inte strikt för eldrivna modeller. MMA, som står för Mercedes Modular Architecture, är förvisso först och främst framtagen för elbilar, men den ska även kunna husera modeller som kräver bensin- eller dieselmotorer. Fram till nyligen har flertalet elbilar varit baserade på plattformar som utvecklats från andra hållet, det vill säga de har utvecklats för förbränningsmotorer och har därefter anpassats för elektriska drivlinor. Det har haft sina nackdelar då de inte har varit optimerade för eldrift. Ett exempel är Mercedes EQC som delar en hel del med GLC (som finns i bensin-, diesel och laddhybridutförande), ett annat exempel är Volvo XC40 som finns som elbil och som bensin- samt (fanns) dieselbil.
Fyra modeller
Mercedes Concept CLA Class som ställs ut på bilsalongen i München är alltså baserad på just MMA-plattformen. Den beskrivs som ”nästan produktionsklar” – en ganska diffus formulering – och som en av fyra modeller i en ny elbilsfamilj av instegsformat. De tre övriga sägs vara en shooting brake-variant (typ kombi) samt två suvar.
Låg energiförbrukning
Det rör sig om en elbil med 800-voltsteknik, en spänningsnivå som allt fler elbilar har, och där energieffektivitet lyfts fram som en viktig komponent. Utan att ge oss någon siffra för batteristorlekar berättar Mercedes att räckvidden i Concept CLA Class är över 75 mil och att energiförbrukningen ska vara rekordlåg – omkring 1,2 kWh per mil. Med enkel matematik får vi fram en nettostorlek på batteriet om 90 kWh, men då vi inte vet om (de icke-exakta) siffrorna är tagna ur olika mätsammanhang kan vi inte slå fast batteristorleken med säkerhet.
Vad vi däremot vet med säkerhet är att Mercedes presenterar MMA-plattformen i detta Concept CLA Class-utförande med två olika batterityper, båda framställda utan kobolt.
I ett dyrare utförande är bilen utrustad med batteri där kiseloxid används i anoden och i ett billigare utförande används ett enklare litiumjärnfosfatbatteri.
Limmade batterier
Batterierna är inte bara fria från kobolt utan beskrivs innehålla väldigt låga halter av sällsynta jordartsmetaller och att produktionen av battericellerna sägs kapa koldioxidutsläppen med 40 procent jämfört med dagens produktion. Utöver det räknar Mercedes med att sänka produktionsutsläppen än mer genom att enbart använda förnybar energi vid tillverkningen.
En annan detalj hos batterierna är att de olika cellerna inte är skruvade samman utan limmas ihop. Enligt Mercedes leder det till lägre vikt och en styvare struktur som bidrar till högre krocksäkerhet.
Med MMA-plattformen ska Mercedes elbilar kunna leverera energi utanför själva fordonet, exempelvis till elnätet (V2G) eller direkt till ett hushåll (V2H). Denna typ av teknik kommer på allt bredare front och en variant – V2L – demonstrerade vi tidigare i år med en Hyundai Ioniq 5.
Hög energieffektivitet
Själva drivlinan – elmotor, styrenheter och transmission (2-växlad), har fått namnet MB.EDU. Det står för Mercedes Electric Drive Unit och väger in på under 110 kilo.
Mercedes säger att de har lyckats få en energieffektivitet på hela 93 procent, det vill säga 93 procent av den energi som lämnar batteriet når hjulen. I detta fall rör det sig om bakhjulen, men MMA-plattformen ska även kunna erbjuda fyrhjulsdrift.
Elmotorn i konceptbilen levererar 175 kW vilket motsvarar 238 hästkrafter.
Som en speldator
Interiören i Concept CLA Class är spektakulär och att titta in i bilen kan nästan liknas vid att titta in i en spelfrälst persons stationära dator där fläktar med neonljus lyser upp genom plexiglas i chassit.
Hjärtat i interiören får sägas vara de olika skärmarna – även om ratten fortfarande är det viktigaste. Allt styrs av Mercedes nya, egna operativsystem MB.OS. Hjärtat i själva operativsystemet är en blottad processor som syns på mittkonsolen. Processorn är vätskekyld. På tal om speldator.
Infotainmentsystemet och skärmupplägget kallas, som på andra Mercedes-modeller, MBUX Superscreen.
I slutet av 2024 är det sagt att en första MMA-baserad produktionsversion ska se dagens ljus.
Missa inte vår provkörning av helt nya Mercedes E-klass.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se