Cupra Tavascan officiell – vi tittar närmare på nya elbilen
Undrar ni var Cupra tagit inspiration till de svarta detaljerna i fronten på suven Tavascan?
Ta en titt på superhjälten Batman.
Med Tavascan ska Cupra fortsätta växa och kanske även satsa på USA.
Cupras vd Wayne Griffith har ett speciellt förhållande till Sverige då han är nära vän med Mattias Ekström efter svenskens många säsonger i DTM-serien med Audi.
Och Cupra har en tydlig sportig profil även när de nu bygger om modellprogrammet för att bli ett renodlat elbilsmärke före 2030. Den första elbilen Born ska få en efterföljare i den större Tavascan. Lite senare kommer också den mindre Urban Rabel.
För att prata VW-språk är Born Cupras variant av ID.3, Tavascan är ett syskon till ID.4 och Urban Rebel är Cupras tolkning av ID.2all, konceptbilen som VW nyligen visade upp.
Och det är inte bara Batman-masken i fronten som ska visa hur mycket Cupra satsar på design. En ordentligt skulpterad motorhuv med luftintag för tankarna till Lotus Eletre. De lika skulpterade sidorna där midjelinjen ändrar grad och storlek samt den tydligt framåtlutande karossen med en coupétaklinje ska visa på framåtanda. Det är ingen slump att Cupra använder sig av en sprinter i startställning i reklamfilmen för Tavascan. Det här är en coupésuv som vill framåt.
Titta lite speciellt på hur Cupra använder sin logotype på Tavascan - den blir en del av fronten och kan också lysas upp.
Cupra vill också visa sin mänskliga, men muskulösa, sida i inredningen. En väldigt tydlig ryggrad syns i mittkonsolen och ner över handstödet. Flera detaljer i inredningen är avskalade och i stället för att klä in reglage och paneler har Cupra valt att blottlägga materialen och i stället arbeta med ytskiktet för att få fram form och känsla.
Se till exempel på den där ryggraden när ni får tillfälle. Titta på hur ytskiktet ser ut och hur designen skapar en böljande rörelse framåt och åt sidan.
VW-gruppen har fått mycket kritik för sitt digitala gränssnitt. Skärmarna är otydliga och långsamma med små ikoner. Det har Cupra arbetat med och plockat in en dubbelt så snabb grafikprocessor jämfört med i Born. Skärmen i mitten är 15 tum och den framför ratten 5,3 tum. 15 tum kan upplevas väl stort när du sitter i en stillastående bil men vi vet alla hur svårt det är att pricka ikonerna på de minsta skärmarna under tiden vi kör.
Cupra Tavascan skärm kan skräddarsys för dina behov och ett antal genvägar kan skapas med egna knappar. För att göra ikonerna tydligare använder Cupras interiördesigners ramar i kopparfärg.
Koppar används för övrigt på flera håll och är den färg som starkast förknippas med Cupra. Ska det målas nånstans är förstavalet koppar.
Klimatanläggningen sköter du med fysiska knappar men funktionerna finns också i bildskärmen. Totalt har Cupra utvecklat 2 000 egna ikoner till sitt informationssystem. Det finns 33 olika språk att välja emellan och även röststyrningen ska uppdateras till att omfatta samma språk.
Cupra Tavascan är 4,65 meter lång med en hjulbas på 2,76 meter. Det betyder samma batteristorlekar vi känner från ID-familjen, alltså 58 kWh eller 77 kWh. Lanseringsbilen blir fyrhjulsdriven med effektuttag på 250 kW. Senare kommer två bakhjulsdrivna bilar på 140 respektive 210 kW.
Laddkapaciteten är 11 kW AC-laddning och 140 kW DC-laddning. Snabbladdningen kommer senare att uppdateras till 170 kW. Energiåtervinningen kan ställas i fem steg där den mest effektiva bromsar bilen 2,2 meter per sekund. Det är precis som på ID-bilarna trumbroms bak även om Cupras projektledare avslöjar att skivbromsar bak hade varit bättre både för bilens stabilitet och möjlighet till energiåtervinning.
Cupra har bara funnits som bilmärke i fem år men år för år har märket sålt bra. 2022 dubblades försäljningen.
– Många tvekade kanske på ett nytt bilmärke från Spanien. Vi har också lanserats under en period med pandemi, komponentbrist och krig i Europa. Trots det och trots att vi ökat försäljningen år för år är jag mest stolt över hur vi byggt upp vårt varumärke. Vi gjort vinst 2022 och första kvartalet 2023 ser bra ut, säger Wayne Griffith.
På flera marknader har Cupra blivit ett utmanarmärke trots att få egentligen känner till så mycket om de olika modellerna.
– Vi har haft stor hjälp av våra duktiga återförsäljare och att vi snabbt fick tillgång till VW-gruppens distributionsnät, förklarar Griffith.
Cupra Tavascan ska byggas i Kina för export till Europa. Cupra kliver in i VW-gruppens nya fabriker i landet men planerar inte någon expansion österut. Istället är det åt väster som Wayne Griffith tittar mest. Cupra är ett starkt varumärke i Mexiko och kan komma att etablera sig i USA.
Att Tavascan byggs i Kina och inte i Cupras eller Seats fabriker i Spanien handlar om produktionskapacitet. I Barcelona och Valencia ska VW-gruppens mindre bilar byggas, Cupra Urban Rebel och ID.2all, eller om den senare kommer att heta Polo eller Golf.
På frågan om vad som ska hända med bilmärket Seat när Cupra etableras som ett nytt elbilsmärke är Wayne Griffith hemlighetsfull. Han vill inte avslöja om det kommer en eldriven Seat utan pratar i stället om att Seat har stor potential som leverantör av elektrifierade transporter. Det kommer också en satsning på självkörande bilar – som inte alls passar i Cupras profil – vilket skulle passa Seat bättre.
Men tills dess att Cupra blir ett renodlat elbilsmärke, senaste 2030, kommer både Seat och Cupra att leverera bilar med förbränningsmotorer.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se