Cyan Racing väcker liv i Volvo P1800
En mystisk och maskerad Volvo P1800 har synts till på svenska vägar i sommar, och nu har Cyan Racing släppt detaljbilder som ger oss lite mer kött på benen. Nästa år är det 60 år sedan P1800 gjorde entré, och det firas med kolfiber och möjligtvis elmotor.
Volvos i särklass största ikon är P1800. Den tog form under 1950-talet och lanserades på bred front 1961 efter att tillverkningen inletts hos Jensen Motors i England under senare delen av 1960.
Med andra ord är det nästa år 60 år sedan Volvo P1800 debuterade. För att uppmärksamma den jämna födelsedagen har Volvo säkerligen en hel del planerat, och nu är det tydligt att Cyan Racing, som är officiell motorsportpartner till Geely Group Motorsport (Volvos ägares motorsportavdelning), har ett stort finger med i leken.
I helgen publicerade nämligen Cyan Racing fem detaljbilder (se nedan) som visar skulle kunna vara vad som helst, för den som inte har koll på P1800. Först och främst slås man av mängden kolfiber, ett material som inte brukades på bilar då P1800 var under produktion, det vill säga fram till sommaren 1973. Den detalj som tydligast avslöjar är det rör sig om just en P1800 är dörrhandtaget, vilket i sin tur gör att man känner igen C-stolpen och den mjuka böjen mot bakre sidorutan (som inte är monterad på bilden). Vidare känner man plötsligt igen ”urgröpningen” framför huven, det är där Volvos järnmärke var placerat i ett trekantigt, sköldformat emblem.
På de två övriga bilderna ser man ett luftintag och en femekrad (med dubbeleker) fälg med centrumbult.
LÄS MER: Historien om Volvo P1800
Mycket pekar alltså på en P1800, och bilderna styrks av de spionbilder (se nedan) vår fotograf tog för ungefär en månad sedan utanför Volvos testbana i Hällered. På spionbilderna ser vi en maskerad P1800 som är rejält breddad för att fixa den breda spårvidden. Vi ser att stötfångarna, under maskeringen, är modifierade för att passa den bredare karossen vilket gör att registreringsskyltens placering inte stämmer överens med originalet från 1960-talet. Fälgarna är femekrade och det är tydligt att det är samma fälgar som på Cyan Racings i helgen släppta bild.
En intressant iakttagelse är att bilen saknar avgasrör, vilket originalbilen verkligen inte gjorde. På P1800 var avgasrören utmärkande (precis som de flesta andra bilar från den tiden). Avsaknaden kan vara ett tecken på att det rör sig om en elektrisk P1800 som Cyan Racing utvecklar inför 60-årsjubileet. Kanske med drivlina från Polestar 2.
Det är i så fall inte första gången Volvo P1800 elektrifieras. Caresto, med berömda bilbyggaren Leif Tufvesson i spetsen, kraftigt moderniserade och konverterade en P1800 till elbil för ett par år sedan.
MISSA INTE: Första provkörningen av Volvo P1800, året var 1961...
P1800:n på bilderna är registrerad på Mattias Evensson, ansvarig för motorutveckling på Cyan Racing. Dessförinnan ägdes den av Christian Dahl, Cyan Racings nuvarande vd och tidigare ägare av tävlingsteamet Polestar (som från början hette Flash Engineering). Innan Dahl skrevs som ägare av bilen stod Cyan Racing som ägare (från februari 2018). Det är ganska tydligt att bilen är inköpt i syfte att mynna ut i något ögonbrynshöjande.
PROVKÖRNING: Polestar 2
Bilen är för övrigt av årsmodell 1964 och originalfärgen är enligt bilregistret ljusröd. Räkna med att karossen kommer att vara lackerad i någon mer uppseendeväckande kulör när den avtäcks, vilket förmodligen sker nästa år.
Uppdatering
Enligt Teknikens Värld-läsare som har sett den maskerade bilen i verkligheten har även hört den, med andra ord sitter det sannolikt inte en elmotor eller flera under skalet. Åtminstone inte som ensam drivkälla.
Nedan ses en film som Cyan Racing har lagt upp på sin Facebook-sida. Där ser vi kultförklarade C30 Polestar (PCP) i bakhasorna på den maskerade P1800:n. På onsdag kommer tydligen mer information.
https://www.facebook.com/cyanracing/videos/336086627589221/
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se