Då kan Dacia Spring komma till Sverige
Europas billigaste elbil – Dacia Spring – finns ännu inte att köpa i Sverige. Men det pågår vintertester av bilen och redan i början av 2022 kan importen inledas. ”Vi har sålt cirka 30 000 bilar och efterfrågan är stor även från de nordiska länderna”, säger Matthieu Baron, produktchef på Dacia.
När Dacia avslöjade att de planerade att bygga en billig elbil jublade många som irriterat sig på höga priser från märken som Audi, Tesla och Volvo.
Men trots att Dacia Spring finns att köpa i flera länder i Europa går de inte att hitta hos svenska Dacia-handlare.
Anledningen är att batteriet behöver värmas för att klara snabbladdning, vilket för Dacias fall handlar om 30 kW. Utan batteriuppvärmning skulle snabbladdningen bli väldigt mycket mindre snabb och det vill inte Dacia utsätta kunderna för. Eller?
Ja, kanske ändå. Just nu pågår tester med Dacia Spring-bilar i norra Sverige och om de testerna går okej kan Dacia tänka sig att importera bilen till Sverige ändå.
– För vissa kunder spelar det här ingen roll för de kommer inte att snabbladda bilen alls. Men vi vill veta hur det ligger till och vi ska vara öppna med prestandan till kunderna, säger Matthieu Baron, produktchef på Dacia.
Dacia har sålt närmare 30 000 Spring hittills i Europa varav 4 000 är den speciella business-version som vi körde i Köpenhamn tidigare i år.
Det är inte aktuellt att montera ett värmepaket för batteriet, det kostar för mycket och det är priset som är Springs stora konkurrensfördel. I Danmark kostar en Dacia Spring strax under 130 000 kronor i Comfort-utförande. Likströmsladdaren, som är snabbare än växelströmsladdaren, kostar 5 000 kronor extra.
Det finns inga indikationer på ett pris i Sverige men vi kan gissa att det är i trakten av det danska. Laddeffekten i en laddbox eller vägguttag är 7,4 kW och batteriet på 27,5 kWh tar dig 23 mil blandad körning och 30 mil i stadskörning.
Förutom ett beslut om import av Dacia Spring till Sverige kommer Dacia att i början av nästa år lansera en transportbilsvariant av Spring. I den är baksätet borttaget och ett enkelt galler skiljer framstolarna med ett lastutrymme som klarar en kubikmeter. Varianten är tänkt som budbil och för mindre transporter i storstäder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se