Dålig försäljning – då blir Fiat 500 eldriven skåpbil
Försäljningen av nya eldrivna Fiat 500 går trögt. I ett försök att öka intresset och sälja fler bilar planerar Fiat att lansera en skåpbil redan i år. Målsättningen från början var att sälja 80 000 elbilar per år – en siffra Fiat just nu ligger långt ifrån.
Fiats eldrivna version av klassikern 500 finns i dag i tre varianter: en vanlig tvådörrars, en tvådörrars med cabriolet och en tredörrars.
Men senare i år ska Fiat börja sälja en skåpbil på 500. Baksätet i dagens 500 plockas bort och det byggs en vägg bakom framstolarna. Drivlina med batteripaket behålls och bilen väntas kunna användas för transporter av gods i stora städer.
Tillskottet är välkommet då Fiat kämpar med att få upp försäljningen och produktionen av 500. Vid lanseringen i mars 2020 avslöjade vd Olivier Francois att målsättningen var 80 000 sålda bilar per år och att 15 000 bilar skulle säljas redan 2020.
Ett skift plockas bort
Det italienska bilfacket har nu avslöjat att det hittills byggts cirka 32 000 elbilar och produktionen har minskat sedan januari i år. Från och med nuvarande vecka dras ett skift bort i fabriken som bygger elbilarna. Enligt analysföretaget Jato registrerades endast 6 353 eldrivna Fiat 500 förra året.
Försäljningen av eldrivna små skåpbilar har gått trögt i Europa men väntas ta fart när nya utsläppsregler och miljözoner introduceras i flera stora städer. Märken som Renault, Peugeot och Citroën har alla planer på att börja sälja mindre transportbilar med elmotorer och batterier under året.
Nya Fiat 500 byggs i Fiats fabrik i Mirafiori som är en av de fabriker som Stellantis vd Carlos Tavares utvärderar och jämför med bilkoncernens andra fabriker.
Ny strategi för Fiat
Stellantis-gruppen med Carlos Tavares i spetsen arbetar med sin strategiplan som ska presenteras i slutet av året. Vad som framkommit hittills är att koncernen kommer att dela på de plattformar som PSA tidigare utvecklat vilket för Fiats del betyder att nya småbilar får nya plattformar. Elbilen Fiat 500 är ett möjligt undantag då den byggs på en elbilsplattform som Fiat redan utvecklat.
Vid sidan om en ny strategi för samtliga 14 varumärken finns en rad viktiga nybilslanseringar under 2021. Opel ska börja sälja Mokka och visa en ny Astra i slutet av 2021. Peugeot rullar ut en ny 308 till sommaren och den följs av Citroëns syskonbil C4. Även Astra är ett syskon till 308 och C4.
Maserati rullar fram en ny MC20 och i slutet av året en Grecale. Koncernen ska också visa en rad nya skåpbilar som delas mellan flera varumärken.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se